Kip Moore – Damn Love

Kip Moore - Damn Love album cover

Een albumtitel om niet heel vrolijk van te worden en ook de albumcover is nu niet iets om enthousiast van te worden. Kip Moore zoekt het met zijn nieuwste wapenfeit op in de tachtiger jaren van vorige eeuw. Natuurlijk niets mis mee en na het luisteren van Damn Love vind ik het allemaal eigenlijk best meevallen.

Het wordt duidelijk dat Kip Moore voor zijn nieuwe project een andere weg is ingeslagen. Er wordt ten opzichte van zijn uitstekende vorige plaat Wild World meer gebruik gemaakt van elektronica. Ja, wat ze veel in de eighties gebruikten. Dat, samen met mainstream country, vind ik niet een hele interessante combinatie, maar het werkt hier wonderbaarlijk goed.

En niet alles aan Damn Love is vol geproduceerd met elektronica, gelukkig maar. Nee, Kip Moore behoudt zijn eigen geluid en laat daarnaast een nette ontwikkeling horen. Het is en blijft nog steeds Nashville mainstream country. Iets wat hem goed siert. Het album is duidelijk gemaakt voor de massa en bevat alle ingrediënten voor wederom succes.

Voor Damn Love heeft Kip Moore dit keer gekozen om Jaren Johnston uit te nodigen in de productiestoel. Johnston is van The Cadillac Three. Niet een band waar ik heel bekend mee ben, maar ik herinner mij dat ze ook best groot zijn in Amerika. Samen hebben ze goed werk geleverd. Kip Moore heeft overigens ook veel van deze nieuwe plaat zelf geproduceerd en noemt het een progressie van zijn muziek carrière en zichzelf.

Altijd mooie sierlijke zinnen om te beschrijven hoe een album tot stand is gekomen. Feit blijft dat Kip Moore toegankelijk mainstream Nashville country maakt en niet meer dan dat. Damn Love, liefde, het onderwerp waar dit soort mainstream country artiesten zo graag over zingen, het houdt maar niet op. Leuk dat hij inmiddels in collega Morgan Wade (check haar) een vriendin heeft gevonden.

Al met al een interessante ontwikkeling van Kip Moore met simpelweg catchy mainstream country. Knap om toch maar weer steeds te komen tot nieuwe melodieën en een heel album ermee te produceren. Naar mijn mening is hij een van de betere country artiesten uit Nashville. Niet heel authentiek, ready-made voor het grote publiek. Maar toch uitstekend om eens op een vrij weekend uit je speakers te laten brullen.