Derek Vanderhorst – Wildflower

Derek Vanderhorst - Wildflower album cover

Soms hoeft muziek voor mij niet zo moeilijk te zijn. Soms ben ik een tevreden luisteraar als de teksten eenvoudig zijn, instrumentatie minimaal is en vocals degelijk. LA-based Derek Vanderhorst is zo’n artiest die met zijn nieuwe plaat Wildflower juist dit weten te brengen. Muziek wat niet moeilijk doet, direct to-the-point en bovenal erg genietbaar.

Ondanks dat Wildflower simpel van opzet is, is Derek Vanderhorst dat allerminst. We hebben hier te maken met een muziek artiest, geluid designer en recording mixer. Klinkt allemaal heel interessant en dat is het ook. Hij verzorgde het geluid voor veel films en series waaronder No Country For Old Men en Hidden Figures. Derek Vanderhorst wordt als dé man gezien voor het blenden van dialoog en muziek.

Derek Vanderhorst heeft de afgelopen jaren zo’n 150 nummers geschreven. Een aantal jaren geleden kreeg hij de diagnose kanker en was hij bang dat hij geen muziek meer kon maken. Nu 5 jaar later is hij kankervrij en heeft meer motivatie dan ooit. Van de 150 nummers die hij in deze jaren schreef bleven er 11 over. Deze 11 vormen als totaal geheel Wildflower. De schifting van 150 naar 11 zal een moeilijk proces zijn geweest, maar Vanderhorst is er perfect in geslaagd om tot een mooi balans te komen.

De muziek op dit album is dus simpel van opzet. Zo zingt Derek Vanderhort voornamelijk over de liefde. Klinkt een beetje saai, maar ik vind het wel wat hebben. Zoals gezegd ben ik tevreden luisteraar als er eenvoudige teksten worden gebruikt, ook al gaat het over liefde. Derek Vanderhorst verwoord het allemaal heel mooi en het wordt nergens té zoetsappig.

Maar wat mij vooral aanspreekt aan Wildflower is de muzikale inkleuring. Derek Vanderhorst kent zijn instrumenten en je hoort het hem gebruiken in de vorm van banjo’s, mond harmonica’s en mandolines. De echte grote ster van deze plaat is de viool. In elk nummer komt dit fijn scherpe instrument terug en daar krijgt Gabe Witcher de credits voor. Het maakt het luisteren van dit album nog aantrekkelijker dan het al is.

Met veel oprechte plezier luister ik naar deze plaat. Wildflower heeft voor mij alles waarom ik zoveel muziek luister. Een heerlijke muzikale inkleuring, teksten die goed te begrijpen zijn en stemgeluid met een rauw donker randje. Ja, Derek Vanderhorst heeft er een mooi kunstukje van gemaakt. Met een ervaren band aan zijn zijde is Wildflower een memorabel en fraai album geworden. Eenvoud maakt dit geen slechte plaat, integendeel. Het is volop genieten, zeker nu het weer warm weer wordt.