The Hanging Stars – Hollow Heart

The Hanging Stars - Hollow Heart album cover

Warm weer dagen zijn er gelukkig weer. De kou van de afgelopen weken was ik onderhand wel een beetje zat. En bevinden we ons niet in de lente? Dat soort koude weer is alleen nodig in de herfst en winter. Lente en zomer zijn voor de warmte. Met albums die speciaal gemaakt zijn voor warme periodes zit het wel goed. Neem nu deze Hollow Hearts van folkies The Hanging Stars, ideaal voor een mooie lentedag zoals deze.

The Hanging Stars zijn een band uit Londen en hebben inmiddels een paar albums op hun naam staan. Het breekt niet echt veel potten en ze zijn bekend bij een select groepje luisteraars. Geheel onterecht, want met Hollow Heart wordt het mij gelijk duidelijk uit welke sterren deze groep bestaat. Een band van vrolijke sterren met het hart op de juiste plaat.

Dat wordt direct duidelijk na het luisteren van Hollow Heart. Dit zijn jonge gasten met een passie voor muziek. En dan voornamelijk muziek dat je in warme sferen brengt. Een band zoals The Beach Boys is dan ook niet ver weg en ook hoor ik de hedendaagse surf pop van het Amerikaanse Real Estate hierin terug. Al met al is Hollow Heart best een aardig plaatje.

Maar daarbij moet ik gelijk toegeven dat ik het daar ook op moet houden, best een aardig plaatje. Het zit allemaal best goed in elkaar, maar van scherpe randjes en buiten de lijntjes kleuren is er geen sprake. Dat maakt het geen slechte plaat, maar ook niet een extreme goede plaat. Een lekker achteroverliggende folkplaat is wat het is, niet meer dan dat.

Je hoort op Hollow Heart leuke gitaarrifjes terug en ook de zang van frontman Richard Olson is zeer aangenaam. Het komt allemaal heel erg over als vakmanschap. Nieuw is het zeker niet, maar dat je met veel passie, liefde en energie ver kan komen met muziek maken The Hanging Stars waar. Nogmaals, het is allemaal niet nieuw, maar toch wel enorm aantrekkelijk catchy en fris.

Mijn interesse is daarom wel gewekt en heb ik Hollow Heart van The Hanging Stars met veel plezier beluisterd. Toch ontbreekt er iets en dat is namelijk dat het luisteren niet onder warme omstandigheden is gebeurd. En dat is juist wat deze band uitstraalt. Dus gelukkig kunnen we nu van het warme lente zonnetje genieten en zet ik Hollow Heart graag nog een aantal keer op. Heerlijk hitte bandje, niet uniek, maar soms heb je niet meer nodig.

Uitgebracht door Loose Music