Dexys – The Feminine Divine

Dexys - The Feminine Divine album cover

Ben je een beetje bekend met popgeschiedenis dan ken je de Britse groep Dexys, ook wel Dexys Midnight Runners genoemd. Ze werden vorige eeuw bekend met het nummer Come On Eileen en hebben sindsdien miljoenen albums verkocht, verschillende top 1 singles op hun naam staan en diverse awards in de prijzenkast pronken. Dit jaar laten ze van zich horen met een gloednieuwe plaat genaamd The Feminine Divine.

Het is opmerkelijk dat Dexys nog steeds nieuwe muziek produceren. Hun vorige plaat kwam maar liefst elf jaar geleden uit. In de tussentijd zullen frontman Kevin Rowland en zijn leden vast en zeker hebben genoten van hun vrije tijd en hun vrouwen. Maar ze vonden afgelopen jaren de tijd om opnieuw de studio in te gaan en nieuwe muziek te maken.

The Feminine Divine is de vijfde plaat met origineel materiaal. Ook dit is opmerkelijk, want Dexys bestaan best al lang. De productiemachine draait dus niet maximaal op volle toeren, maar wat ze uitbrengen staat wel altijd garant voor kwaliteit. Dat is met deze plaat niet anders, alhoewel niet alle liedjes naar mijn mening even sterk zijn.

Dit album is mierzoet en kitscherig. Met name het eerste gedeelte van The Feminine Divine is groots opgezet en had niet misstaan in het theater. Soms vind ik het bombastische geluid iets te veel van het goede. Het is niet zo dat dit album heel slecht is, maar om het een van de betere platen van het jaar te noemen vind ik ook wat te ver gaan. Degelijk is denk ik het beste woord.

Natuurlijk een prachtige album cover van een godin uit Hawaii. Godinnen en vrouwen, dat is wat The Feminine Divine als thematiek heeft. Kevin Rowland mijmert het idee dat alle vrouwen op aarde godinnen zijn en dat we ze niet moeten negeren, maar juist enorm moeten waarderen. Alles doen wat vrouwen zeggen is wat de boodschap is. Tsja…

Dexys mogen dan niet zo productief zijn, The Feminine Divine is knappe pop muziek. Het klinkt binnen de veilige lijntjes en is toegankelijk geproduceerd voor een groot publiek. Vrouwen zijn dus de heersers op aarde volgens deze iconische band en dat we het maar niet vergeten. Oke, de boodschap wordt duidelijk overgebracht. Dit album is een hele mooie toevoeging aan het indrukwekkende verhaal van de band en het wordt steeds beter en beter.