Molly Tuttle & The Golden Highway – City of Gold

Molly Tuttle & The Golden Highway - City of Gold album cover

Aan het begin van Molly Tuttle haar muzikale carrière was het nog zoeken naar een eigen geluid. Maar dat eigen geluid is de afgelopen jaren gevonden in de Bluegrass scene. Niet dat ze daar heel onbekend mee is, want ze groeide ermee op. Maar toch was haar debuutalbum When You’re Ready te vinden in het wat bredere Americana genre. Iets wat haar overigens ook heel goed staat.

Vorig jaar besloot Molly Tuttle een band genaamd The Golden Highway bij elkaar te verzamelen en Bluegrass muziek te produceren. Crooked Tree met als resultaat. Het is overigens niet zo dat ze met haar debuutalbum niet succesvol was, maar toch riepen haar roots om verder te verkennen. Het album van vorig jaar was een groot succes en de groep won er een Grammy mee.

En als je een Grammy wint, dan doe je natuurlijk mee in de Amerikaanse muziekwereld. Om het succes warm te houden werd er snel geschakeld en opnieuw de Hartland Studios in Nashville betreden. City of Gold is een volwaardige opvolger van Crooked Tree en wederom met The Golden Highway en andere gastmuzikanten aan het front. Het is een logische opvolger en in de lijn van de verwachting.

Molly Tuttle & The Golden Highway doen met City of Gold dan ook wat er van ze verwacht wordt. Dat is Bluegrass muziek van uitstekend niveau. Ben je bekend met het genre, dan weet je wat je te horen krijgt. Heel veel enthousiast getokkel van gitaren en banjo’s en intensieve fiddles. Het geluid en de teksten worden toegankelijk gehouden, zodat de gewone Americana luisteraar er ook wat aan heeft.

Ik weet het niet met dit soort albums. Crooked Tree is vers van de pers en City of Gold is wel heel snel in elkaar gezet. Daar bedoel ik niet mee dat deze nieuwe liedjes niet van kwaliteit zijn, want het is betreft de kwaliteit prima. Maar na een jaar al met nieuw materiaal komen is naar mijn mening wel heel snel. Ongetwijfeld streven Molly Tuttle & The Golden Highway naar nieuw succes bij de prestigieuze award shows.

City of Gold is dus uitstekende Bluegrass en laten Molly Tuttle & The Golden Highway schijnen. In het begin van haar muzikale carrière werd er dus nog gezocht naar een eigen geluid en ze heeft het gevonden in de muziek waar ze mee is opgegroeid. Mooi om te horen dat er veel waardering en erkenning is. Met dit soort albums is dat natuurlijk alleen maar verdiend. Benieuwd of met toekomstige albums deze Bluegrass stijl wordt behouden of dat er vernieuwd gaat worden. We gaan het zien.