Diane Birch – Flying on Abraham

Diane Birch - Flying on Abraham album cover

Diane Birch is een singer-songwriter uit Portland, Oregon en maakt muziek sinds 2009. Haar debuutalbum van dat jaar, Bible Belt, deed het goed bij het publiek en zorgde ervoor dat ze jaren intensief kon toeren. Er volgden een tweede album en een EP en na een relatief lange radiostilte is ze dit jaar terug met haar derde album Flying on Abraham.

Deze dame is opgegroeid met muziek en weet niet anders. Zo was ze op haar zevende leeftijd al bezig met de piano. Maar ook luisterde ze in haar jeugd naar opera, klassieke en kerk muziek. De vader van Diane Birch was een missionaris en daardoor reisde het gezin de hele wereld over. Eenmaal terug in Amerika volgde Birch diverse scholen met de focus op het geloof.

Bible Belt, heel toepasselijk genaamd, was een succes en kreeg veel publiciteit. Zo mocht Diane Birch al op jonge leeftijd de grote Amerikaanse talkshows langs om haar muziek ten gehore te brengen. Ook werden haar liedjes gebruikt voor verschillende films en televisieseries. En een aantal liedjes werden gebruikt door andere bekende muziek artiesten.

Flying on Abraham was een moeilijke bevalling en het productieproces ging niet vanzelf. Ten eerste was er het probleem van financiering. Diane Birch had heel mooi geld opgehaald via een crowdfunding campagne. Maar tijdens de productie ging het crowdfunding bedrijf failliet en verloor ze heel veel geld. Ook waren er wat strubbelingen met producer Paul Stacey waardoor het in de studio niet helemaal lekker liep.

Ondanks alle tegenslagen staat er met Flying on Abraham gewoon een sterk album. Je hoort aan de muziek niets ongewoons en is premium singer-songwriter muziek. De productie klinkt vol van kleur en de liedjes zijn heel aantrekkelijk om naar te luisteren. Het album is heel laidback en is een prettige luisterervaring waarop Diane Birch met haar warme stemgeluid straalt.

De tijden tussen Bible Belt en Flying on Abraham zijn veranderd. Tegenwoordig zijn er heel veel artiesten zoals Diane Birch. Maar ik vind dit nieuwe werk van buitengewoon niveau en onderscheidend van de rest. Je merkt aan alles dat ze dit project zo perfect mogelijk heeft willen maken. En dat is haar gelukt. Er is veel geld verloren gegaan en de productie kende wat moeilijkheden, maar uiteindelijk is er een geweldige plaat ontstaan om intens van te genieten.