Robby Hecht – Not a Number

Robby Hecht - Not a Number album cover

Er zijn tegenwoordig genoeg singer-songwriters. Om een groot publiek aan te spreken en je te onderscheiden van de rest moet je wat kunnen. Robby Hecht is een singer-songwriter en beweegt zich al meer dan twintig jaar door het muzikale landschap. Not a Number is al zijn zoveelste plaat, maar hij blijkt nog steeds ontzettend warme inspiratievolle muziek te kunnen maken.

Robby Hecht is de ervaren muzikant en geniet van veel waardering door publiek en critici. Hij won in het verleden diverse prestigieuze awards en toerde de hele wereld over. Ook worden zijn songs gebruikt in allerlei mediaprojecten en meer dan zestig van zijn gepende liedjes werden opgenomen door andere artiesten. Inderdaad een hele ervaren artiest met genoeg kilometers op de teller.

En als je een gearriveerde artiest bent, dan heb je belangrijke connecties. Dat geldt ook voor Robby Hecht. Voor Not a Number werkte hij namelijk samen met een aantal vakkundige muzikanten. Zo fungeerde veteraan singer-songwriter Anthony da Costa als producer. Ook deed hij zijn ding met de arrangementen en instrumentatie van de songs. Maar ook bekendere namen in het genre zoals Caroline Spence, Jess Nolan, Katie Pruitt, Lydia Luce en Ruth Moody doen mee.

Welke samenwerking mij nog meer aanspreekt is met Jill Andrews. Jill Andrews vind ik een geweldige artiest en maakte voor mij met Modern Age een van de betere platen van vorig jaar. Samen met Robby Hecht zingt ze een paar nummertjes mee op Not a Number. Ze straalt op de achtergrond met haar zang, maar wat blijft het toch een mooie stem om naar te luisteren. Voegt echt wat toe aan dit album.

Voor de rest doet Not a Number alles goed. Het zijn ongecompliceerde singer-songwriters liedjes van kwaliteit. Je hoort aan alles dat Robby Hecht inmiddels echt wel weet hoe je een goed liedje moet produceren. De muziek op dit album bevindt zich in rustig vaarwater en laat je uit met een ontzettend lekker relaxt gevoel. Precies hoe singer-songwriter muziek hoort te zijn.

Meer dan twintig jaar in het vak en nog steeds zulke albums weten uit te brengen. Ik heb er respect voor. Robby Hecht was tot voor kort hier nog niet bekend, maar met Not a Number maakt hij een geweldige indruk. Het doet in ieder geval uitnodigen om eerder werk te verkennen. Op dit moment zijn er genoeg van dit soort type muzikanten, maar Robby Hecht weet net even wat extra’s te brengen waardoor het net wat meer onderscheidend is.