Dillon Carmichael – Son of A

Dillon Carmichael - Son of A album cover

Nashville artiest Dillon Carmichael keert snel terug met nieuwe muziek na zijn EP Hot Beer eerder dit jaar. No-nonsense country rock van top niveau waren kreten die ik toen vol met positiviteit het internet in bracht. Nu mogen we in de handjes wrijven dat Carmichael alweer terug is met een nieuwe plaat met de titel Son of A. Het zijn een aantal nummers van de Hot Beer EP aangevuld met nieuw werk.

De vraag is of ik dit nog steeds no-nonsense country muziek vind? Dat kan ik volmondig met ja beantwoorden, want de nieuwe nummers van Son of A vind ik nog een trede sterker dan de EP. Zelfs zijn debuut Hell on an Angel vind ik een pak minder dan deze plaat. Dat debuut had een aantal erg sterke tracks, maar naar mening nog iets te wisselvalig. Het niveau op Son of A is veel constanter.

Dillon Carmichael is een redelijke Nashville country ster in wording. In Amerikaanse country muziek contreien maakt hij aardig naam. Zo trad hij op met artiesten als Lynyrd Skynyrd, Dwight Yoakam en Justin Moore. Hij ging viraal op social media platform TikTok en haalt met zijn muziek miljoenen streams binnen. De pandemie zorgde in ieder geval voor geen tegenslag voor Carmichael. Ondanks dat hij zijn optredens moest afzeggen trouwde hij en klom hij in de pen voor nieuw werk.

Daar is Hot Beer (de EP) en nu Son of A het resultaat van. Je merkt dat de balans op deze plaat ontzettend aanwezig is. Dillon Carmichael schudt zo even wat honky tonk nummers uit zijn mauw, waarbij het onmogelijk is om niet een klein dansje te wagen. We mogen weer. Maar de gevoelige kant laat Carmichael ook makkelijk zien met een paar wonderschone ballads.

Ook de stem van Dillon Carmichael is zo country als het maar kan zijn. Lekker rauw en vergelijkingen met outlaw Dallas Moore, maar ook Nashville hit-maker Jon Pardi zijn snel gemaakt. Eigenlijk vind ik deze twee namen perfecte vergelijkingen voor de muziek van Carmichael. Het wordt met Son of A voor mij duidelijk dat hij mooi balanceert op een wat meer alternatief country geluid en mainstream geluid. De nummers zijn vrij toegankelijk, maar behouden een authenticiteit. Daarnaast is de instrumentatie niet plat geproduceerd en hoor je de pedal steels en fiddles zuiver genoeg.

Eigenlijk had ik niet zo snel een nieuwe plaat van Dillon Carmichael verwacht en was ik een beetje huiverig dat het allemaal te snel ging. Maar ik ben oprecht content met de muziek die ik hoor op Son of A. Er zitten duidelijk een paar echte singles tussen (Hose Water, Hot Beer, Man Made a Bar, Pickin’ Up Girls) die wisselen met tedere ballads (Baby I Would, Son of A, Family Tree). Met deze tweede plaat bewijst Dillon Carmichael dat hij geen eendagsvlieg is en dat we in de toekomst nog veel meer kunnen verwachten van deze outlaw, eh, Nashville ster.

Uitgebracht door Riser House Records