Matt Castillo – How the River Flows

Matt Castillo - How the River Flows album cover

Het wordt weer eens tijd voor een authentieke country plaat. Zo’n plaat die je opzet en waar je direct beelden krijgt van het zware cowboy leven, horse riding op de ruige vlaktes van de Texas en wat sterke whiskey om de dag goed mee af te sluiten. Gelukkig levert Austin’s Matt Castillo met zijn nieuwe album How the River Flows precies dat en doet dat op een weergaloze manier.

Natuurlijk hebben we hier te maken met een country Texas artiest. Een plaat zoals How the River Flows hebben tegenwoordig nog maar heel zelden productie in Nashville. Matt Castillo is toe aan zijn derde plaat, waarvan deze nieuwe grote nationale promotie meekrijgt. Dat is volkomen begrijpelijk, want er valt niets aan te merken op de kwaliteit van de productie.

Want wat Matt Castillo op How the River Flows laat horen is een knap staaltje aan country muziek. Echt het soort dat je doet terugverlangen naar vroeger. Vroeger toen Waylon Jennings, Merle Haggard en George Jones de heersers over het genre waren. Toch weet Matt Castillo het niet alleen klassiek te houden, maar geeft de plaat een fraaie hedendaagse twist mee.

Ik zie de muziek van deze authentieke country artiest dan ook makkelijk in volle zalen mee gezongen worden. Met veel gebruik van instrumenten zoals pedal steels en accordeons klinkt How the River Flows tijdloos en voor iedere country luisteraar valt er meer dan genoeg uit te halen. Mits je natuurlijk een “echte” country luisteraar bent.

Matt Castillo is een Texas artiest die country muziek moet koesteren. Alleen maar lovende woorden over deze plaat en naar mijn mening moet er veel meer van dit soort country muziek naar de voorgrond treden. Dit is waar country muziek draait. Authenticiteit, eerlijke teksten en prachtige muzikale inkleuring. How the River Flows bevat al deze ingrediƫnten en veel meer dan dat.

Hopelijk gaat Matt Castillo doorbreken bij een groter publiek. Waren zijn vorige albums nog beperkt tot Texas en omgeving, How the River Flows kan makkelijk een veel groter publiek bereiken. Ik noem een Triston Marez en Randall King die met redelijk succes het over de Texas grenzen hebben gemaakt. Dat kan ook zeer goed gaan gebeuren met Matt Castillo. Deze plaat is een eerste goede zet en nu is het aan de country luisteraar om deze muziek te omarmen. Ik ben in ieder geval helemaal voor en ben meer dan enthousiast over deze cowboy uit Austin.

Uitgebracht door Texace Records