Douwe Bob – Where Did All The Cool Kids Go?

Douwe Bob - Where Did All The Cool Kids Go? album cover

Ik kijk geen televisie en lees alleen het nieuws op internet. Wat ik weet is dat Douwe Bob naast muzikant ook een soort van bekende Nederlander is. Hij komt zowel positief als negatief in het nieuws en ik vind de verhalen rondom zijn persoon best vaag. Maar qua muziek vind ik het allemaal best te doen. Zijn nieuwe album Where Did All The Cool Kids Go? gaat zijn populaire status als muzikant alleen maar versterken en zal veel Nederlanders bekoren.

Een aantal jaren geleden besprak ik zijn album Born to Win, Born to Lose. Ik was er vrij positief over. Het is een lekker vlotte Americana plaat en dat genre doet het bij mij altijd goed. Veel Nederlands volk vonden dat album ook goed en scoorde dan ook uitstekend in de charts. Maar Douwe Bob koos voor Where Did All The Cool Kids Go? voor een iets andere muzikale richting.

Je merkt tijdens het luisteren dat de Americana randjes van de songs zijn verdwenen. Douwe Bob ontwikkelt zich met dit album tot een nog meer mainstream artiest. Je kunt wel stellen dat hij het met Where Did All The Cool Kids Go? op veilig speelt. De muziek schuift veel meer naar een pop geluid en ik vind het aan de ene kant wat jammer. De Americana stijl stond hem zo goed.

In principe is het eigenlijk ook niet heel vreemd waarom Douwe Bob de mainstream opzoekt. Hij is geboren om een ster te zijn en massa’s mensen te entertainen. Als muzikant, maar ook als bekende persoon. Americana muziek krijgt steeds meer voet aan de grond in Nederland, maar bij het grote publiek is het toch allemaal heel mondjesmaat. Het slaat niet echt aan, jammer.

Where Did All The Cool Kids Go? krijgt gemengde reacties. Persoonlijk vind ik dit album best te behappen. Zoals gezegd speelt Douwe Bob het heel veilig, maar de songs hebben smoel en lopen lekker vlot. Het is allemaal niet heel opzienbarend wat we hier te horen krijgen. Maar als gewone reguliere luisteraar valt er genoeg te halen. Niet slecht, het is best allemaal OK.

Laat Douwe Bob gewoon zijn albumpjes produceren zoals Where Did All The Cool Kids Go? Hij mag inmiddels toch in Nederland gezien worden als de ervaren muzikant en een populaire persoon. Hij begon zijn carrière met muziek, maar hij is uitgegroeid tot van alles en nog wat. Het zal hem financieel zonder meer goed doen. Maar goed, dit album versterkt zijn bekende status en daar is helemaal niets mis mee. Ongecompliceerde pop muziek voor de massa, prima.