John Smith – The Living Kind

John Smith - The Living Kind album cover

Tegenwoordig hoef je niet ver te zoeken voor singer-songwriter muziek. Om goed te kunnen onderscheiden moet je veel talent hebben en in staat zijn om sterke songs te produceren. De Amerikaanse John Smith weet inmiddels heel goed hoe je je als singer-songwriter kunt onderscheiden. Luister naar zijn nieuwste album The Living Kind en je hoort een van de betere binnen het genre aan het werk.

John Smith loopt al een tijdje mee en kan vandaag de dag opgemerkt worden als een van de ervaren singer-songwriters van dit moment. Inmiddels heeft hij tal van platen uitgebracht en je mag concluderen dat hij dat met veel succes doet. Het opent deuren, want voor The Living Kind deed producer Joe Henry mee. En Joe Henry is een van de beste folkartiesten op de wereld.

The Living Kind excelleert niet op uitbundige wijze. John Smith hield het dit keer heel beperkt en het is een ietwat trage plaat. Ja, er wordt redelijk gebruik gemaakt van een divers palet aan instrumenten. Maar de muziek op dit album bevindt zich in rustig vaarwater en wat dat betreft is dit album een ideale luisterplaat voor de avonduren.

Niet alleen de muziek houdt op The Living Kind in, ook het stemgeluid van John Smith straalt veel rust uit. Het doet de plaat naar mijn mening goed en het versterkt alleen maar het statische karakter van het geheel. Ik vind het zelfs bijna melancholisch te noemen, heerlijk om naar te luisteren. Doet mij een beetje denken aan zo’n andere geweldige singer-songwriter, Rod Picott.

John Smith weet met The Living Kind fantastisch werk af te leveren, maar ook mag de naam van Joe Henry nogmaals genoemd worden. De productie is heel fijn en ingekleurd met allemaal verschillende laagjes. Op de voorgrond verschijnen met name verschillende soorten gitaren, maar er is ook ruimte voor andere traditionele instrumenten. De diversiteit brengt het album veel sfeer.

De ervarenheid van John Smith en Joe Henry doet het ‘m voor The Living Kind. Dit zijn singer-songwriters van grootse klasse en ze weten inmiddels hoe een kwalitatief goed liedje te produceren. Op dit album worden de krachten samengebracht en dat levert simpelweg een fantastisch album op. Het is tegenwoordig een overvloed aan singer-songwriters, maar je zult snel de artiesten met talent kunnen onderscheiden van artiesten met minder talent. En John Smith is zonder twijfel er één met enorm veel talent en een van de betere van dit moment. Luister naar dit prachtalbum en je zult hetzelfde concluderen.