Middle Kids – Faith Crisis Pt 1

Middle Kids - Faith Crisis Pt 1 album cover

De indie pop band Middle Kids verscheen in 2018 op het Australische muziekpodium met het album Lost Friends. Het won de begeerde Triple J’s Best Australian Album Award en zette ze op de kaart. Door het succes mochten ze vervolgens het touraffiche delen met bekende artiesten zoals Bloc Party, Kings of Leon, War on Drugs en Cold War Kids. Dit jaar zijn ze terug met het derde album Faith Crisis Pt 1.

Hannah Joy doet de leiding van Middle Kids en schrijft de liedjes. Ze ging tijdens de pandemie door een persoonlijke crisis en de songs kwamen niet meer vanzelf, writer’s block. Om dingen op te schudden vertrok ze naar de kust van New South Wales en dat deed het vuur weer branden. De pen vloeide weer rijkelijk en zo begon ze te werken aan het nieuw album Faith Crisis Pt 1.

Faith Crisis Pt 1 is typisch zo’n feelgood plaat waarmee je even de zomer in huis haalt. Je zult het niet zeggen aan de titel, maar dit album klinkt heel optimistisch en toegankelijk. Het is indie pop muziek van de bovenste plank en laat horen waarom Middle Kids inmiddels tot een van de betere Australische bands van dit moment behoort.

Je kunt Middle Kids best zien als gearriveerde muzikanten met een naam hoog te houden. Vandaar dat ze naar Londen reisden om het album op te nemen met grote figuren in de muziekindustrie. Samen met producers Tim Fitz en Jonathan Gilmore werkten ze in alle rust aan Faith Crisis Pt 1. Gilmore is bekend van grote albumproducties van populaire artiesten zoals The 1975 en Rina Sawayama.

De productie van Faith Crisis Pt 1 is heel bedreven, kleurrijk en zoals Hannah Joy aangeeft het beste wat ze ooit hebben geproduceerd. Het album raast lekker door en je hoort dat Middle Kids inmiddels de ervaring hebben om eenvoudige, maar toch ook krachtige songs te produceren. Dit album is hoe een goede indie pop album hoort te klinken.

Middle Kids hebben mij overtuigd met Faith Crisis Pt 1. Deze Aussies laten met deze plaat de zon fel schijnen en ik krijg er een voldaan gevoel van. Laat de ietwat pessimistische titel je niet afschrikken, want dit album geeft veel hoop, positiviteit en optimisme. Het is de afgelopen jaren dringen in het indie genre en het is lastig om als band te onderscheiden van andere bands. Maar Middle Kids lukt het en doen dat met dit nieuwe album op overtuigende wijze. Prachtplaat.