Drake Milligan – Dallas / Fort Worth

Drake Milligan - Dallas / Fort Worth album cover

Toe maar, Nashville country artiest Drake Milligan krijgt lofuitingen van alle kanten. Hij scoort met zijn muziek hoog in de Amerikaanse hitlijsten, krijgt positieve recensies van allerlei hooggewaarde media en werkt alleen maar met de grootste vakmensen in Nashville. Dit alles ondanks dat Milligan pas net een debuutplaat uit heeft genaamd Dallas / Fort Worth.

Drake Milligan is een leerling van de oude country muziek stijl. Zijn grote voorbeelden, en waar hij veel naar luistert in zijn vrije tijd, zijn George Strait en Elvis Presley. En heel eerlijk gezegd is dat precies wat je hoort als je naar zijn muziek luistert. Een hele mooie blend van The King of Country en The King of Rock & Roll. Je maakt het tegenwoordig niet meer vaak mee.

Dallas / Fort Worth is doordrenkt van de traditionele country muziek met een twang. Dit soort country muziek hoor je tegenwoordig steeds meer, alhoewel Nashville wel altijd een paar authentieke country artiesten de ruimte en tijd geeft om te ontwikkelen. Kijk maar naar bijvoorbeeld een Jon Pardi en Randall King. Drake Milligan kan daar heel eenvoudig aan toegevoegd worden.

Je hoort dat Dallas / Fort Worth vakmanschap is en dat Drake Milligan dit soort geluid niet in z’n eentje creëede. De plaat is mede geproduceerd door award winning mannen Tony Brown en Brandon Hood. Daarnaast trok Milligan de aandacht van iconische liedjesschrijver Desmond Child, legendarische promotor John Meglen en gewaardeerd TV en film producer Leslie Greif. Het zegt alles over de potentie en het talent wat Drake Milligan bezit.

Natuurlijk kan een plaat zoals Dallas / Fort Worth niet opboksen tegen het mainstream Nashville country geweld van tegenwoordig. Daar klinkt het te traditioneel en te authentiek voor. Maar je merkt dat new country luisteraars in Amerika, maar ook in Europa, steeds meer dit soort country muziek aandacht geven. Drake Milligan doet in ieder geval wat hij moet doen en dat is country country houden.

Naar mijn mening is het belangrijk ook oude country muziek niet te doen vergeten en te blijven luisteren. Met een artiest zoals Drake Milligan aan het front ziet de toekomst er veelbelovend uit en hopelijk inspireert hij jonge country artiesten om niet te kiezen voor het geld maar juist authenticiteit. Dallas / Fort Worth is in ieder geval een masterclass traditionele country muziek van een zeer getalenteerde artiest met enorm veel potentie. Verplicht luistervoer en een plaat welke zeker hoog in de eindejaarslijstjes gaat verschijnen.

Uitgebracht door This Is Hit / Stoney Creek Records