Drayton Farley – Twenty on High

Drayton Farley - Twenty on High album cover

Twee jaar geleden was ik erg positief over A Hard Up Life van Americana troubadour Drayton Farley. Het was een plaat helemaal akoestisch opgenomen, maar de liedjes waren sterk genoeg om een blijvende indruk achter te laten. Het succes bleef niet onopgemerkt en Farley had groot succes in Amerika met deze plaat. Twee jaar later levert hij met Twenty on High opnieuw een prachtig kunstwerkje af.

Dit keer is er niet gekozen om de muziek alleen met een gitaar in te spelen. Drayton Farley heeft namelijk met Twenty on High een band in de hand genomen en daardoor klinkt de muziek veel professioneler en veel minder simplistisch. De productie is netjes verzorgd en er is een mooi palet aan instrumenten te horen wat het een volwaardige studioplaat maakt.

Het talent van Drayton Farley is goed hoorbaar op Twenty on High. Dat werd mij al duidelijk met A Hard Up Life, maar dit keer maakt hij het helemaal waar. Ik vergeleek zijn muziek met Zach Bryan, maar met dit album concurreert hij Bryan makkelijk weg. Dit album is een stukken beter dan alle muziek wat Zach Bryan tegenwoordig allemaal de wereld inslingert.

Drayton Farley is daarnaast een geweldige liedjesschrijver. Hij heeft zeker wat te vertellen en je merkt dat het oude ziel is met zo zijn eigen problemen. Hij klaagt heel wat af op Twenty on High en niet alles is even positief. Hoeft ook niet, want het leven is niet alleen zonneschijn. Toch weet hij in zijn teksten op deze plaat de balans te houden en is het niet alleen maar klaagzang.

Wat dat betreft ben ik overtuigd van Drayton Farley en Twenty on High. Hij ontwikkelt zich op een geweldige manier en dat binnen zo’n korte tijd. A Hard Up Life is niets vergeleken met dit album en toch maken ze allebei veel indruk. Dat Farley een geweldige toekomst heeft binnen de Americana mag toch wel gezegd worden. Deze man is één van de betere Americana artiesten van de huidige tijd.

En ik ben gelukkig niet de enige, want Drayton Farley krijgt genoeg erkenning voor zijn muziek. In Amerika zijn critici en de luisteraar zeer te spreken over de platen van Farley en dat is volkomen verdiend. In Nederland is dit soort Americana jammer genoeg een niche. Maar komop, hier moeten wij toch ook warm van worden? Twenty on High is Americana van het hoogste niveau en kan zo vroeg in het jaar al opgemerkt worden voor het eindejaarslijstje. Ja, zo goed is deze plaat.