The Panhandlers – Tough Country

The Panhandlers - Tough Country album cover

Texas country is één van mijn favoriete genres als ik naar hedendaagse country muziek wil luisteren. Met artiesten zoals Flatland Cavalry, Kaitlin Butts, Josh Abbott Band, Aaron Watson en Jamie Lin Wilson is Texas country aardig sterk vertegenwoordigd. Een aantal jaren geleden besloten vier bekende Texas country artiesten een groep samen te stellen genaamd The Panhandlers. Liedjes die een ode brengen aan de staat Texas.

The Panhandlers kan dus gezien worden als een soort van supergroep. De band bestaat uit Josh Abbott, John Baumann, Cleto Cordero en William Clark Green. Zoek deze namen eens op eens je zult geweldige country muziek gaan ontdekken. Maar ook samen als een band weten ze sterke Texas country te produceren. Tough Country is daar wederom het bewijs van.

Vier jaar geleden brachten The Panhandlers hun uitstekende titelloze debuutalbum uit. Allemaal fijne liedjes over de staat Texas. Dat album werd een groot succes en een vervolg kon dan ook niet uitblijven. Vorig jaar lieten de mannen weer van zich horen met een korte EP. Was aardig, maar ik vond het minder interessant dan hun debuutalbum. Te veel feestnummers, terwijl ik juist van de serieuze ballads houd.

De nieuwe plaat Tough Country neemt de nummers van de EP mee en daarnaast wordt het album aangevuld met nieuwe nummers. En dit keer kan ik wel enthousiast zijn, want The Panhandlers laten zich wederom in goede vorm horen. Met name de ballads spreken mij erg aan en zijn fantastisch om naar te luisteren. Er staan ook een aantal nummers op over drinking and party time, maar dat neem ik voor lief. De mannen hebben over het algemeen weer goed werk weten af te leveren.

The Panhandlers hebben succes met hun albums en dat is naar mijn mening volkomen terecht. Een album zoals Tough Country zal het met name goed gaan doen in Texas en omgeving, want er wordt veel naar deze Amerikaanse staat gerefereerd. Maar ook als je minder bekend bent met Texas is deze plaat het luisteren waard. Het is simpelweg hele goede Texas country muziek van hele goede Texas country troubadours.

Genoeg reden om Tough Country, maar ook het debuutalbum, een kans te geven. Je merkt dat de mannen plezier hebben in muziek produceren en dat ze veel liefde in dit project hebben verwerkt. Zowel liefde voor de muziek, maar ook een liefde voor hun staat Texas. Nogmaals, er wordt veel verwezen naar de Lone Star State, maar laat je er niet van weerhouden om The Panhandlers eens te luisteren. Geweldige muzikanten, fantastische teksten en Texas country van het hoogste niveau.