Drew Kennedy – Marathon

Drew Kennedy - Marathon album cover

Op country muziek gebied is er van alles te beleven in Texas. Dat geldt voor vroeger, maar dat geldt ook zeker voor vandaag. Als je goed zoekt op internet zul je veel fantastische artiesten tegenkomen. Eén daarvan is Drew Kennedy. Ik kwam hem een aantal jaren geleden op social media tegen toen hij net zijn plaat At Home in the Big Lonesome uit had. Nu jaren later is hij terug met zijn nieuwe plaat Marathon.

Marathon is geen plaat over Drew Kennedy die een marathon loopt en al zijn avonturen bezingt. Marathon is een concept plaat over het kleine stadje Marathon in Texas. Drew Kennedy pakte samen met vriend David Naish zijn gitaar op een reed naar dit stadje toe om in een kleine woning deze plaat op te nemen. Met minimale instrumentatie hebben ze er samen een geweldig semi-akoestische plaat van weten te maken.

Dat is het eerste wat direct opvalt tijdens het luisteren van Marathon. Het is voornamelijk Drew Kennedy en zijn gitaar. Hier en daar is de muziek wat belegd met piano’s en drums, maar dat is bijna niet te horen. Deze plaat is puur, ietwat rauw en een geweldige luisterreis. Drew Kennedy heeft geprobeerd zijn eigen Guy Clark plaat te maken en dat is hem naar mijn mening aardig goed gelukt.

Drew Kennedy heeft met Marathon duidelijk geprobeerd zich te vereenzelvigen met de stad. Hij heeft alle indrukken en verhalen verwerkt in de teksten op deze plaat en zijn zeer interessant om aan te horen. Vooral creativiteit is duidelijk wat hij uit deze plaat heeft weten te brengen. Ondanks het minimalistische aspect klinkt het nergens saai en klinkt het zeer vitaal.

Als je dit album uit luistert zal je opmerken dat So Far to Go zich op een opmerkelijke manier onderscheidt van de rest. Ja, de teksten klinken heel positief, maar Drew Kennedy sluit het nummer af met een letterlijke traan. Dit is voor het eerst dat ik een artiest op een plaat zo z’n emotie hoor tonen. Het maakt van Marathon een geweldig stukje Texas country muziek waar zowel vrolijkheid en verdriet duidelijk naar voren komt.

Dit is echt zo’n album wat je beetgrijpt en niet meer loslaat. Het brengt je in vervoering en het brengt je mee naar de verhalen over het stadje Marathon. Drew Kennedy maakte op mij al veel indruk met zijn plaat At Home in the Big Lonesome, maar nog meer met deze Marathon. Een kale straffe productie kan soms verkeerd uitpakken, maar dat is hier absoluut niet het geval. Het is genieten van de singer / songwriter kwaliteiten en creativiteit van Kennedy en zijn compagnon. Soms hoeft muziek niet heel ingewikkeld in elkaar te zitten om goed te zijn. Marathon is daar het bewijs van.

Uitgebracht door ATLAS AURORA