Nicki Bluhm – Avondale Drive

Nicki Bluhm - Avondale Drive album cover

De muziek carriƩre van Nicki Bluhm begon jaren geleden in San Francisco met haar band The Gramblers. Het werd een groot succes en de muziek werd wereldwijd positief bejubeld door zowel critici als fans. Maar er zat voor Nicki Bluhm een keerzijde aan op het creatieve vlak. Ze kon qua creativiteit zich niet genoeg uitte, vandaar dat ze besloot het solo te gaan proberen zonder band.

Het resultaat was 2017’s To Rise You Gotta Fall geproduceerd door Matt Ross-Spang. Het album werd goed opgepakt en liet een heel mooi soul en Memphis geluid horen. Veel te danken aan Matt Ross-Spang die uit Memphis komt. Het vervolg op dit album heeft lang op zich laten wachten, maar na vijf jaar is het Nicki Bluhm eindelijk gelukt met nieuwe plaat Avondale Drive.

Dit keer laat ze Memphis achterwege en koos voor Jesse Noah Wilson als producer. Hij komt uit Los Angeles en ditmaal is er duidelijk een West Coast folk thematiek op Avondale Drive te horen. Tijdens het luisteren van deze plaat krijg je een warm gevoel en doet je duidelijk denken aan zomerse dagen. Dit gevoel krijg je al vanaf het eerste nummer en duidelijk dat Jesse Noah Wilson zijn stempel drukt op deze plaat.

Maar natuurlijk schijnt Nicki Bluhm het meest op Avondale Drive. Op To Rise You Gotta Fall werd het mij al duidelijk en op deze plaat weer, Bluhm heeft een geweldig stemgeluid. Naar mijn mening is dit een van de betere vocals op dit moment binnen het folk genre. Ja, het is tegenwoordig moeilijk om echt op te vallen, maar Nicki Bluhm heeft een geweldige soulvolle stem wat je gewoon niet kunt negeren.

Dat maakt Avondale Drive een heel mooie luisterplaat ideaal voor de zomerse dagen. Je zult veel tempowisselingen in de nummers vinden wat de muziek een extra dynamiek meegeeft. Het klinkt alles behalve verplicht en er is tijdens het produceren goed nagedacht over het creatieve aspect. Voor mij komt deze plaat dan ook heel creatief en vooral heel inspirerend over.

Nicki Bluhm heeft mij met Avondale Drive wederom betoverd en het is een genot om naar te luisteren. De keuze om dit keer een West Coast producer te kiezen pakt heel goed uit. Het kleurt heel goed samen met invloeden uit Nashville, waar Bluhm op dit moment verblijft. Heb je zin in een zonnige plaat vol met soul dan zit je met Avondale Drive helemaal goed. Voor mij is dit een van de betere platen binnen het folk genre van dit jaar.

Uitgebracht door Compass Records