Teddy and the Rough Riders

Teddy and the Rough Riders album cover

Veel artiesten hebben het vermogen om veel geld uit te geven voor het produceren van hun platen. Ze laten er weken, maanden zelf jaren overheen gaan om de muziek goed te krijgen. Dat geldt niet voor de band Teddy and the Rough Riders. Dit debuutalbum is binnen drie dagen opgenomen met een minimaal budget van 900 dollar. En verrassend genoeg valt daar helemaal niets op aan te merken.

Want deze plaat is heerlijke honky tonk muziek met genoeg om het lijf. Alle nummers op deze titelloze plaat hebben een zeer volle en nette productie. Je merkt aan niets dat dit een album opgenomen is binnen een aantal dagen. Dat zegt wat over de kwaliteit van Teddy and the Rough Riders. Maar misschien zegt het meer over de producer.

Niemand minder dan Nashville’s Margo Price zit namelijk heel stijlvol achter de knopen. Ja, Margo Price weet ook haar weg te vinden in de rest van de studio dan alleen de mic. De naam van Price mag niet ontbreken op de plaat van Teddy and the Rough Riders, want ze drukt duidelijk haar stempel. Dat komt door de grote diversiteit aan instrumentatie en soms ietwat rockachtige inkleuring van de nummers.

Wees gerust het rockt niet zoals de laatste plaat van Margo Price zelf doet. Ik had het over heerlijk honky tonk muziek en dat is wat je met deze plaat dan ook vooral krijgt. Heerlijke piano, pedal steel en trompet gedreven songs waar het plezier van deze band vanaf spat. Teddy and the Rough Riders weten door het jarenlang spelen in honky tonks door heel de Verenigde Staten hoe het allemaal in z’n werk gaat. Margo Price is een versterkende factor.

De credits gaan dan voor mij vooral uit naar Luke Schneider op de pedal steel. Tijdens het horen van zijn kunsten deed het mij gelijk denken aan Waylon Jennings outlaw periode in de jaren 70. Dan heb ik het natuurlijk ook over de grote Ralph Mooney van de Waylors. Luke Schneider vergelijken met Ralph Mooney gaat wat ver, maar dat deze man het pedal steel instrument vakkundig weet te behandelen staat na het luisteren duidelijk vast.

Deze plaat is dus interessant veelzijdig en een plezier om te luisteren. Echt honky tonk muziek met wat vleugjes rock zijn tegenwoordig ver te zoeken, maar als Nashville er dan toch één uitperst doen ze het gelijk goed. Teddy and the Rough Riders traden onder andere op met Erin Rae, Soccer Mommy (?) en Margo Price en weten inmiddels duidelijk hoe een goed live optreden eruit ziet. En nu na eindelijk jaren intensief toeren hebben ze hun gewenste debuutplaat geproduceerd door Margo Price herself. Deze band gaat een mooie toekomst tegemoet.

Uitgebracht door Appalachia Record Co