Drive-By Truckers – Welcome 2 Club XIII

Drive-By Truckers - Welcome 2 Club XIII album cover

Drive-By Truckers is niet een band om stil te zitten. Vandaar dat ze de afgelopen twee jaar ontzettend productief zijn geweest. Kwam The Unraveling net voor de pandemie uit, een aantal maanden later verscheen al het vervolg The New OK. Genoeg materiaal om meerdere jaren vooruit te kunnen zal je zeggen. Maar na iets minder dan twee jaar weten ze alweer een nieuwe plaat te brengen, Welcome 2 Club XIII.

In twee jaar tijd drie platen uitbrengen betekent niet dat er niet enige ontwikkeling is te horen. Voor Welcome 2 Club XIII is voor een andere strategie gekozen. Drive-By Truckers zijn vooral een band waar politieke teksten centraal staan. Er is genoeg over te schrijven als het aankomt op de slechte gesteldheid van de Verenigde Staten. Maar voor deze plaat is er opvallend genoeg gekozen voor een meer persoonlijke benadering.

Welcome to Club XIII is een plaat dat vooral vanuit het hart is ontstaan. Dat wordt direct al duidelijk kenbaar gemaakt met epische opener The Driver, een van de hoogtepunten van de plaat. Frontman Patterson Hood mijmert over de jeugd en de rondjes die hij in de nacht reed in zijn stad. Grote beslissingen werden er genomen tijdens deze wilde ritten.

Ook titelnummer en single Welcome 2 Club XIII laat duidelijk een persoonlijk verhaal horen. Voor de Drive-By Truckers begon het allemaal in Club XIII in Muscle Shoals, Alabama. Het waren nog jonge honden en hun punk rock kreeg in deze tent niet heel veel waardering. De voorkeur ging meer uit naar metal muziek. In dit nummer krijg je een goed beeld hoe het er toentertijd aan toe ging.

Naast dat persoonlijke verhalen de overhand hebben op Welcome 2 Club XIII doen ook voor de verandering vrouwelijke artiesten op de plaat mee. Opmerkelijke naam is Margo Price. Patterson Hood en collega Mike Cooley kwamen Price tegen op het Newport Folk Festival. Eenmaal aan de praat kwam het idee tot stand om met elkaar samen te werken. Resultaat is dat Margo Price meezingt op Forged In Hell And Heaven Sent. Naast Price zingt ook Schaefer Llana op een aantal nummers mee.

Uiteindelijk is Welcome 2 Club XIII wel weer een echte Truckers plaat. Dat betekent dat er genoeg lekkere rock nummers met scheurende gitaren te vinden zijn, die het duidelijk goed live gaan doen. Leuk om eens wat vrouwelijke zang te horen, het mocht wel weer eens tijd worden. Patterson Hood zegt zelf dat ze nog nooit zo goed hebben geklonken als tegenwoordig. Als je Welcome 2 Club XIII gaat luisteren begrijp je volkomen waarom deze grootspraak, prachtplaat.

Uitgebracht door ATO Records