The Cactus Blossoms – One Day

The Cactus Blossoms - One Day album cover

Moeten bands ontwikkeling tonen in de muziek die zij uitbrengen? Je hebt een groep die vindt dat ontwikkeling in het geluid belangrijk is en er is een groep die dat niet heel noodzakelijk vindt. Persoonlijk gezien vind ik dat als het geluid genoeg uitdaging biedt een band zoveel albums mag blijven maken met hetzelfde geluid verpakt in iets andere vorm. Merk je dat het op een gegeven moment toch wel heel veel herhaling bevat vind ik diversiteit belangrijk.

The Cactus Blossoms is een groep die bekend staat om zijn traditionele geluid. Een geluid dat dateert uit jaren 50 en jaren 60 country muziek. Daar is naar mijn mening niets mis mee. Ja, ik luister tegenwoordig nog steeds veel muziek uit deze periodes. Oubollig, maar voor mij ontzettend genietbaar. Als ik naar de platen van The Cactus Blossoms luistert herken ik het traditionele geluid, maar toch mist er iets.

Het wordt nergens echt spannend. Ik had al wat moeite met de eerste twee albums van dit duo en datzelfde heb ik weer met nieuwe plaat One Day. Er zit geen spanning in het geluid en het komt op mij een beetje uitgeblust over. Waar is de pit, waar is het venijn? Er mag best wat worden gespeeld met melodielijnen om alles wat avontuurlijker te maken. Het ontbreekt jammer genoeg op One Day.

Is dit dan een hele slechte plaat? Nee, allerminst. Ik hoor duidelijk dat er met passie aan dit album is gewerkt. Het klinkt wel allemaal minimalistisch aan en hier en daar hoor ik echt een leuk riedeltje, maar dat maakt het niet een heel goede plaat. Best “oke”, is wat ik kan maken van One Day. Best opmerkelijk, want ik houd van veel ballads, rustige nummers en traditionele country.

Zelfs Jenny Lewis kan One Day niet naar een hoger plan tillen. Interessant dat ze Lewis hebben gevraagd voor deze plaat. Everybody heet het nummer en vind ik een van de schaarse hoogtepunten van dit album. Niet helemaal fantastisch, maar ook best “oke”. En dat is One Day in een notendop. Meer valt er van deze plaat niet te maken en het echte indruk maken met The Cactus Blossoms wil hier niet lukken.

Is deze band voor mij dan afgeschreven? Nee, want als zij voor het volgende project zorgen voor wat meer ontwikkeling in hun geluid wil ik het best nog een keer proberen. Dat venijn en wat meer pit in de muziek kan voor The Cactus Blossoms heel goed gaan uitpakken. Maar ik weet niet hoe de band volgende projecten gaat aanpakken. Gaan ze op dezelfde tour verder of besluiten ze om een nieuw geluid te creƫren? Dit keer juich ik een nieuw geluid ten zeerste toe. We gaan het meemaken.

Uitgebracht door Walkie Talkie Records