Elina – Whatever Happens Now

Elina - Whatever Happens Now album cover

Elina is een jonge Zweedse singer-songwriter en bracht vorig jaar haar debuutalbum Whatever Happens Now uit. Ze is al een tijdje actief als liedjesschrijfster en muzikant en is de afgelopen jaren met haar muziek een soort van doorgebroken bij het mainstream publiek. Dit nieuwe album zal alleen maar veel goeds doen voor haar populariteit.

Whatever Happens Now doet eigenlijk al veel goeds voor Elina. Als je naar de stream aantallen van dit album kijkt dan is dat behoorlijk aan de hoge kant. Dit soort singer-songwriters krijgen in deze tijd heel veel aandacht. Ik denk dat met name de jonge vrouwelijke luisteraars dit album gretig oppakken en veel op hebben staan. Het album gaat een en al over de zoete liefde en niet meer dan dat.

Ondanks dat dit album pas het debuutalbum van Elina is, is ze dus al een tijdje aan het werk in de business. In haar jongere jaren, we praten ergens in 2016, schreef ze al voor grote artiesten zoals Zara Larsson en Maroon 5. Haar werk wordt met name in Zweden erkend en ze ontving in het verleden dan ook verschillende prestigieuze awards in haar thuisland.

Wat betreft dit nieuwe album, daar kan ik alleen maar veel positieve bewoordingen voor hebben. Het zijn met name veel piano ballads, met hier en daar wat gitaren, en het wordt redelijk eenvoudig gehouden. Maar de liedjes op Whatever Happens Now zijn sterk van melodie en hebben genoeg te bieden als je interesse hebt in dit soort singer-songwriter muziek.

De liedjes zijn prima om aan te horen, maar eerlijk gezegd vind ik de muziek niet meteen de ster van de show. Persoonlijk vind ik Elina een van de mooiste stemmen van het moment hebben. Ze weet er ontzettend veel indruk mee te maken. Het is zacht, intiem en puur van karakter. Het stemgeluid van deze dame zorgt dat ik Whatever Happens Now nog meer ben gaan waarderen.

Elina slaagt met een dikke voldoende voor dit debuutalbum. Je hoort tegenwoordig genoeg van dit soort singer-songwriters albums, maar ik vind Whatever Happens Now zich onderscheiden van de rest. Het is prachtig mooie intieme muziek en muziek waar je gewoon rustig op je gemak naar kunt luisteren zonder dat het gaat vervelen. Prettige eerste kennismaking met deze Zweedse en kan niets dan alleen maar heel positief zijn met wat ik hoor.