Grant Glad & the Soo Line Loons – One Man’s Story

Grant Glad & the Soo Line Loons - One Man's Story album cover

Als je nieuwjaarsnacht niks te doen had, dan had je naar het nieuwe album van Grant Glad & the Soo Line Loons kunnen luisteren. One Man’s Story verscheen namelijk 1 januari om middernacht. Ik weet niet of mensen er daadwerkelijk op hebben gewacht en ergens in de nacht hebben geluisterd. Wat ik wel weet is dat dit album de moeite waard is en dat het veel te bieden heeft voor de Americana luisteraar

One Man’s Story is een heuse conceptplaat. Americana artiest Grant Glad en zijn band the Soo Line Loons nemen je mee naar het leven en de dagelijkse bezigheden van een man uit het Midwesten van de Verenigde Staten. Deze fictieve man is een samensmelting van diverse personages waar Grant Glad mee is opgegroeid. Je hoort de verhalen binnen acht liedjes.

Tsja, 1 januari en dan zo’n nieuwe plaat voorgeschoteld krijgen. Grant Glad & the Soo Line Loons weet met One Man’s Story in ieder geval wel te leveren. Het is prachtige Americana muziek met veel authenticiteit en oprechtheid. De verhalen zijn het meest interessants om naar te luisteren en je hoort aan de teksten dat Grant Glad genoeg ervaring heeft opgedaan tijdens zijn leven.

Het mooie van One Man’s Story is dat niet alleen Grant Glad het podium krijgt. Natuurlijk hoor je mooie muziek door zijn begeleidingsband the Soo Line Loons. Maar ook krijgen andere artiesten een podium om te schijnen. Zo mag de geweldige singer-songwriter Sarah Morris meedoen op een aantal nummers en doet ook een Laurel Mary, een vriendin van de band, een nummertje mee.

Grant Glad & the Soo Line Loons maken voornamelijk naam in de staat Minnesota en ze weten inmiddels een aantal jaren de Americana scene daar onveilig te maken. Als ik naar One Man’s Story luister, dan hoor ik veel terug van Americana artiest Tony Logue uit Kentucky. Alhoewel hij pure heartland rock brengt vind ik de verhaalvertelling te vergelijken met wat ik op dit album hoor.

Wat mij betreft mag Grant Glad & the Soo Line Loons wat meer waardering krijgen voor hun werk. Ze hebben in hun eigen staat bescheiden succes en een van de liedjes wist de radio te bereiken. Maar het is allemaal best pril en beperkt. One Man’s Story is zoals gezegd een conceptplaat waar de verhalen belangrijk zijn. Maar ook zul je merken dat het met de muzikale vormgeving prima in orde zit. Knappe plaat geproduceerd door muzikanten met passie en liefde voor de zaak.