Ella Hooper – Small Town Temple

Ella Hooper - Small Town Temple album cover

Het jaar 2009 is een speciaal jaar voor mij, want toen maakte ik mij eerste wereldreis. Gelijk naar de andere kant van de wereld, Australië om precies te zijn. In deze periode luisterde ik al fanatiek muziek en had veel plezier met Aussie artiesten zoals Evermore en Jet. Nu een eeuwigheid later luister ik er nog steeds graag naar. Ook nieuwe artiesten uit Australië trekken zo nu en dan mijn aandacht. Ella Hooper is er één van.

Ella Hooper is al vanaf haar jeugd bezig met muziek en kwam op haar dertiende terecht in de Australische muziekscene. Ze kreeg positieve kritieken van onder ander de bekendste radiozender Triple J. Haar eerste nummer één hit scoorde ze op haar zeventiende. Een jaar later won ze als eerste vrouw de prestigieuze APRA’s Songwriter of the Year award. Alles wees uit dat Ella Hooper een groot artiest zou gaan worden in het land van de kangaroos en vegemite.

Dat succes werd nog maar eens bevestigd met drie hit platen met de band Killing Heidi. Na deze enerverende periode vond Ella Hooper het tijd om haar vleugels uit te slaan en op solo toer te gaan. Ze reisde voor nieuwe plaat Small Town Temple terug naar haar kleine thuisstad Violet Town om te beginnen aan een nieuw hoofdstuk van haar muziek carrière.

Als je zo naar Small Town Temple luistert dan is dit van Ella Hooper een hele goede keuze geweest. De muziek van deze dame is te typeren als zachte folk pop met hier en daar wat steviger gitaarwerk. Maar alles blijft keurig binnen de lijntjes en de muziek luistert fantastisch weg. Het is dan ook echt een typische plaat om van te genieten zonder moeilijke fratsen.

Qua instrumentatie gebeuren er allerlei dingen op Small Town Temple. Elk nummer wordt weer anders ingekleurd en je hoort hier en daar wat fiddles, steel klanken, blazers en natuurlijk de basis van gitaren en drums. Zelfs zijn er wat fluiten te horen. Dit alles maakt het heel interessant naar deze plaat te luisteren, want het is prettig variërend en de melodieën zijn zeer fijn.

Ella Hooper heeft haar succes meer dan verdiend met haar muziek. Inmiddels anno 2023 heeft ze verschillende gouden en platinum platen en vier ARIA Awards. Ondanks het grote succes stijgt de populariteit niet naar haar hoofd en blijft ze trouw aan het produceren van kwalitatief goede muziek. Small Town Temple is daar ontegenzeggelijk het bewijs van.

2009 was voor mij dus speciaal met een mooie reis naar Australië. Ooit wil ik er nog wel eens naar terug, maar het kost veel tijd om er te komen en je moet er sowieso minimaal een maand voor uittrekken om een degelijke reis door het land te maken. Maar gelukkig is daar altijd de muziek. Als ik zie dat een artiest uit Australië komt ben ik meer dan geïnteresseerd om er naar te luisteren. Soms is het interessant, soms ook helemaal niet. Met Ella Hooper en Small Town Temple zit het wat dat betreft goed. Simpelweg sterke folk muziek van een artiest met ontzettend veel passie en liefde voor het vak. “Still strong, still on a mission”.

Uitgebracht door Reckless Records