Zach & Maggie – The Elephant in the Room

Zach & Maggie - The Elephant in the Room album cover

Zach & Maggie zijn husband and wife en maken een blend van muziekgenres zoals Americana, Bluegrass en Folk. Dat doen ze vanuit, hoe kan het ook anders, Music City Nashville waar het allemaal gebeurt. Zach doet het gitaarwerk en Maggie verzorgt zonder veel moeite de viool en mandoline. Samen wisselen ze vocals af op hun debuutalbum The Elephant in the Room.

Dit energieke duo heeft inmiddels hun weg redelijk kunnen vinden in de stad van de muziek. Zo mochten ze eerder hun muziek kunsten vertonen in de Grand Ole Opry. Dat niet alleen, want ook stonden ze in het bekende Carnegie Hall en The Kennedy Center. Niet alleen, maar met de grootste muzikanten van de wereld zoals Ricky Skaggs, Vince Gill, Alison Krauss en Chris Tomlin. Dan mag je de prille muziekcarrière van Zach & Maggie best een succes noemen.

Indrukwekkend wat ze dus allemaal al bereikt hebben binnen een aantal jaar tijd, maar is de muziek ook daadwerkelijk goed te noemen? Nu ik The Elephant in the Room intensief heb geluisterd kan ik deze vraag positief beantwoorden. Dit album laat horen wat de kwaliteiten zijn van Zach & Maggie en ze vullen het heel goed in.

Je merkt dat Zach & Maggie een passie hebben voor dieren. Ik weet niet of Nashville een dierentuin heeft, vast wel, maar tijdens het luisteren krijg ik vaak het gevoel dat dit soort muziek past in de zoo. Dat wordt benadrukt met het gebruik van veel verschillende exotische percussies, maar ook nummers als het titelnummer, Bring a Banana en Happy Goat Lucky refereren naar dieren.

Dat betekent overigens niet dat de hele plaat dit beeld bij mij opbrengt. Er zijn ook zeker nummers waar er serieus muziek wordt gemaakt. Ik geef meer de voorkeur in dat soort nummers, maar het brengt wel een mooi evenwicht. Een evenwicht van luchtige nummers tezamen met serieuze nummers. Voor ieder wat wils.

De talenten van Maggie mogen ook zeker opgemerkt worden. Ze speelt op een fantastische wijze de viool en ook met de mandoline weet ze haar weg aardig te vinden. Daarnaast beschikt ze ook over een warm stemgeluid waarbij je helemaal doet wegsmelten. Je hoort dat jarenlang oefenen met genoemde instrumenten z’n vruchten afwerpt en dat het de muziek op dit album een stuk sterker maakt.

Inmiddels hebben Zach & Maggie dus aardig wat naam weten te maken in Nashville. Alleen ik zie dat niet terug als ik naar de online statistieken kijk. The Elephant in the Room is nu bijna een week uit, maar ik hoor er weinig over. Dat is jammer, want houd je van een blend van diverse muziekstijlen dan ben je bij deze plaat aan het juist adres. Het klinkt aan de ene kant exotisch, maar weet daarnaast ook heel serieus te zijn. Dit duo heeft mij overtuigd en hopelijk zetten ze hun succes door. Zeer mooie plaat.

Uitgebracht door Zaggie Records