Elliot Maginot – I Need to Stay Here

Elliot Maginot - I Need to Stay Here album cover

De afgelopen weken was het een storm aan nieuwe album releases. Er zitten een paar prachtig mooie pareltjes tussen. Het is dan wel lastig om een keuze te maken, want alles recenseren gaat helaas niet. Je kunt het zien als een soort van luxe probleem. Toch was ik er sowieso zeker van om I Need to Stay Here van de Frans-Canadese Elliot Maginot te recenseren. Een album dat de aandacht verdient.

Elliot Maginot is opgegroeid met muziek en ontdekte in zijn tienerjaren de gitaar. Hij werkte vervolgens hard om nog beter worden als muzikant. Zijn broer erkende het talent en moedigde hem aan om het serieus aan te pakken en daadwerkelijk songs te produceren. Dit resulteerde in een eerste EP in 2013. Kort daarna vertoonde hij zijn skills in bars in en rondom Montreal, Canada.

Het bleef na het uitbrengen van een eerste album redelijk rustig rondom Elliot Maginot. Tot drie jaar geleden toen hij van zich liet horen met het album, Easy Morning. Dat album was zoals verwacht een redelijk succes in zijn thuisland Canada en er werd dan ook gewerkt aan een opvolger. De opvolger verscheen recent in de vorm van I Need to Stay Here.

Soms hoeft muziek bij mij weinig moeite te doen om mooi te vinden. I Need to Stay Here is zo’n album. Tijdens het sfeervolle openingsnummer wist ik gelijk dat het goed zat. Aan dit album ga ik dagenlang veel plezier hebben. En nu dit album al een redelijke tijd in mijn rotatielijst staat is het nog steeds zo sterk toen ik het in het begin hoorde.

De muziek is simpelweg wonderschoon om naar te luisteren. Elliot Maginot heeft zich door de jaren heen ontwikkeld als een geweldige singer-songwriter en weet heel goed hoe een mooi melodieus liedje hoort te klinken. Hij schuwt het dan ook niet om samen met producer Connor Seidel een rijk klanktapijt in de songs te toveren. Je hoort een grote diversiteit aan verschillende instrumenten en dat gaat geweldig samen met de melancholische zang.

De keuze om I Need to Stay Here onder de aandacht te brengen was zoals gezegd een zekerheidje. Elliot Maginot laat met dit album horen dat hij ontzettend veel talent heeft en dat hij in staat is om kwaliteit songs te produceren. Hopelijk weet hij een nog groter publiek te bereiken en zijn muzikale carrière in de komende jaren door te zetten. Met dit soort albums zal ik er niet heel raar van staan te kijken als groter succes hem bereikt. En als dat gebeurt dan is dat volkomen verdiend.