The Secret Sisters – Mind, Man, Medicine

The Secret Sisters - Mind, Man, Medicine album cover

We spreken het jaar 2010 toen Americana band The Secret Sisters hun titelloze debuutplaat uitbrachten. In de tussentijd is er ontzettend veel gebeurd. De zussen Laura Rogers en Lydia Slagle weten inmiddels met hun muziek een miljoenenpubliek te bereiken en weten ieder nieuw album weer veel indruk te maken. Veel indruk maken doet dan ook Mind, Man, Medicine.

Het succes van The Secret Sisters bereikte een hoogtepunt met het album Saturn Return (2020). De productie van dat album komt deels op naam van Brandi Carlile. En als zo’n grootheid in de Americana scene, want dat is ze toch wel, samen in de studio zit dan kan het alleen maar goed uitpakken. Dat deed het ook, want Saturn Return verdiende een Grammy nominatie.

Zoals The Secret Sisters zelf aangeven hadden ze vóór Mind, Man, Medicine iets te bewijzen. Ze waren nog niet helemaal zeker van het succes en haalden alles uit de kast om hun beste kant te laten zien. Op dit nieuwe album laten ze ook hun beste kant zien, maar de verhoudingen zijn anders. Ze hebben tegenwoordig het zelfvertrouwen en zijn zich bewust dat ze het talent en de kwaliteit hebben om bijzonder muziek te produceren.

Mind, Man, Medicine is dan ook een en al overtuiging en laten The Secret Sisters op volle sterkte schijnen. Letterlijk alle songs op deze plaat klinken aantrekkelijk en hebben iets speciaals. Tijdens het luisteren merk je echt dat je geweldige Americana aan het luisteren bent. Ik zal het dan ook heel vreemd vinden als dit album door de awards genegeerd wordt.

The Secrets Sisters zijn ervaren en dan werk je samen met andere ervaren muzikanten. Zo staat er op Mind, Man, Medicine een geweldig duet met Americana artiest Ray LaMontagne. In dat nummer zit zoveel bezieling en de meerstemmige zang past heel goed bij elkaar. Het album wordt naast de zussen mede geproduceerd door ervaren producers Ben Tanner en John Paul White. Ze leveren uitstekend werk.

Dit plaatje overtuigt enorm en is een heerlijke luisterervaring. Ze maakten al veel indruk met hun eerdere platen, maar Mind, Man, Medicine doet dat net nog even wat meer. De muziek laat je intens genieten en de tijd even doen vergeten. En als een album dat voor elkaar krijgt dan weet je dat het goed zit. The Secrets Sisters mag je met terecht één van de sterkhouders van het Americana genre noemen en deze nieuwe set songs bevestigen dit.