Emily Nenni – On the Ranch

Emily Nenni - On the Ranch album cover

Country artiest Emily Nenni is geboren in Californië, maar beweegt zich nu al een tijdje door Nashville. Opgegroeid met artiesten zoals Willie Nelson, Patsy Cline, Jessi Colter en Hank Williams heeft ze haar passie om weten te zetten in een veelbelovende muziek carrière. Dit jaar is een groot jaar, want ze brengt haar eerst full-lenght plaat uit genaamd On the Ranch.

Nashville is niet haar echte thuis en ze groeide dus op in het zonnige Californië. Muziek leefde in Emily’s familie en daardoor besloot ze audio engineering te gaan studeren. Dat was geen succes, ze trok de stoute schoenen en besloot op de bonne foi naar Nashville te verhuizen. Ze kende toen ze aankwam in Music City helemaal niemand, maar inmiddels heeft ze haar draai gevonden.

Zo kwam ze in aanraking met bekende producer Mike Eli en maakte debuutplaat Hell of a Woman in 2017. Later voegde Emily Nenni zich samen met Teddy and The Rough Riders en brachten in 2020 EP I Owe You Nothin’ uit. Het titel nummer is een groot succes en heeft inmiddels meer dan een miljoen streams. Dat deze dame talent heeft is duidelijk merkbaar.

Met de pandemie in volle gang besloot Emily Nenni om naar Colorado te reizen om te werken op een ranch. Alhoewel ze geen echte cowgirl is deed ze genoeg indrukken op om er een heel album over te schrijven. Dat album heet On the Ranch en is Nenni’s eerste volwaardige debuutplaat op bekende platenlabel New West Records.

On the Ranch maakte de belofte van Emily Nenni helemaal waar en meer dan dat. Dit album vind ik een goed voorbeeld hoe een honky tonk plaat anno 2022 hoort te klinken. Er wordt genoeg gebruik gemaakt van dobro’s, steels en ander subtiele gitaar riffs. En de teksten zijn een goede reflectie van hoe Nenni haar tijd op de ranch heeft ervaren.

De Amerikaanse country scene is aardig enthousiast over Emily Nenni en dat is volkomen terecht. Deze honky tonk girl straalt authenticiteit uit en dat is aan alles te merken. Met een geweldig stemgeluid, fantastische instrumentatie en hele sterke liedjes weet ze zich te profileren als één van de beste alternatieve country artiesten van het moment. Moet je nagaan dat On the Ranch nog maar het debuut is. We gaan hier ongetwijfeld veel meer van horen en ik kan eerlijk gezegd niet wachten wat Emily Nenni meer in het vat heeft.

Uitgebracht door Normaltown / New West Records