The Welcome Wagon – Esther

The Welcome Wagon - Esther album cover

Het platenlabel Asthmatic Kitty staat natuurlijk bekend om indie koning Sufjan Stevens. Met zijn vele succesvolle albums is hij enorm populair, ondanks dat het altijd jaren duurt voordat er een nieuw album verschijnt. Ook interessant op dit platenlabel is de band The Welcome Wagon en zij hebben net een nieuw album uitgebracht genaamd Esther.

Als je nog niet bekend bent met The Welcome Wagon en afvraagt of het in dezelfde lijn ligt van Sufjan Stevens dan ja. Het enige verschil met Sufjan Stevens is dat deze band gospel liedjes vertolken. Het is een getrouwd stel, namelijk pater Vito Aiuto en zijn vrouw Monique. Ze brengen sinds 2008 albums uit en de teller staat met Esther precies op vier. Niet heel productief dus.

Maar dat maakt niet uit, want als ze eenmaal een album de wereld in sturen dan doen ze dat op een uitstekende wijze. Ook deze nieuwe plaat Esther is er weer eentje voor de lijstjes en een plezier om naar te luisteren. Ben je iemand van de teksten en niet heel van het Christelijke geloof dan moet je dat voor lief nemen. The Welcome Wagon is één en al Christian faith.

The Welcome Wagon doet wat dat betreft niet veel anders dan hun vorige platen en brengen wederom sterke doch eenvoudige liedjes ten gehore. Vaak begeleid met een simpele akoestische gitaar, drums en hier en daar wat fijne blazers laat de band met Esther horen dat ze het nog steeds kunnen. Ik vind het zelfs beter dan hun titelloze debuutalbum uit 2008, terwijl dat ook nog steeds een uitstekende plaat blijft.

Esther is opgenomen in pandemie tijd en daar wordt in de song lyrics af en toe naar gerefereerd. Natuurlijk zijn dit soort barre tijden voer voor het geloof en The Welcome Wagon laten zodoende ook horen hoe zij erover denken. Heel eerlijk gezegd vind ik de teksten een beetje te veel geloof, maar het stoort nergens. De liedjes van zichzelf hebben een goede productie en zitten erg sterk in elkaar.

Asthmatic Kitty is dus niet een platenlabel van hoge productiviteit. Maar eenmaal een plaat uitbrengen en het is een groot succes. Dat vind ik van Sufjan Steven’s platen en ook The Welcome Wagon weet steeds weer indruk te maken. Vito en Monique Aiuto zullen vast hun andere bezigheden hebben, maar kwalitatieve liedjes schrijven kunnen ze. Het bewijs leveren ze opnieuw met Esther. Gospel muziek hoeft helemaal niet overdreven te zijn, dit is serieus werk.

Uitgebracht door Asthmatic Kitty