Erik Vincent Huey – Appalachian Gothic

Erik Vincent Huey - Appalachian Gothic album cover

Zo op het eerste gezicht is deze nieuwe plaat van Erik Vincent Huey niet om heel blij van te worden. Ik vind Appalachian Gothic als titel namelijk niet heel uitnodigend. Maar wees gerust, met de muziek is helemaal niets mis. Het is één van de verrassingen van het begin van het nieuwe jaar en een fijne binnenkomer.

Erik Vincent Huey is niet geheel onbekend binnen de Amerikaanse muziek industrie. Hij is namelijk al een tijdje frontman van de Americana punk band The Surreal McCoys. De reden waarom hij een solo plaat uitbrengt is omdat hij een persoonlijk verhaal te vertellen heeft. Het verhaal dat gaat over zijn familie en jeugd in West Virginia, Appalachen gebied.

En verhalen vertellen doet Erik Vincent Huey hier op een hele overtuigende wijze. Als je goed bij de les blijft ontvouwen er zich allemaal kleine interessante verhaaltje over zijn verleden. Waarschijnlijk zullen de verhalen best aangedikt zijn, maar het is ontzettend boeiend om te luisteren. Je merkt dat Huey en zijn familie veel geschiedenis hebben en dat komt heel krachtig over in de verhaalvertelling van Appalachian Gothic.

Met de songteksten zit het wat dat betreft goed. Maar onderschat het creatieve aspect niet van de muzikale inkleuring. Het klinkt zoals de titel al doet vermoeden redelijk donker. Desalniettemin is het wel luchtig gehouden met genoeg sterke refreinen en veel rockachtige gitaarsolo’s. Daarnaast schuwt Erik Vincent Huey het niet om af en toe ook z’n country kant te laten horen met verlegen pedal steels. Al zijn ze schaars op Appalachian Gothic.

Erik Vincent Huey heeft zijn visie op de geschiedenis heel goed weten over te brengen naar muziek. Je merkt dat dit een ervaren muzikant is met genoeg kilometers op de teller. Het is overtuigend en de nummers zijn stuk voor stuk heel toegankelijk. Het ene nummer rockt en rammelt aan alle kanten terwijl Huey ook af en toe gas weet terug te nemen.

Dat maakt Appalachian Gothic een mooie introductie tot het jaar 2023. De afgelopen tijd heb ik de plaat zonder al te veel problemen geluisterd en blijf ik er met plezier naar luisteren. Als je interesse hebt in niet al te moeilijke Appalachian country rock dan is Erik Vincent Huey dé artiest naar wie je moet luisteren. Deze eerste solo plaat heeft dus een geweldige verhaalvertelling over het verleden van Huey en zijn familie. Alleen dat al maakt deze plaat het waard om eens op te zetten. Geslaagd solo project dus en hopelijk zit er meer in dit Appalachen vat.

Uitgebracht door Appalachian AF