Whitehorse – I’m Not Crying, You’re Crying

Whitehorse - I'm Not Crying, You're Crying album cover

Whitehorse is een Canadese band van vele gezichten. Althans, zo heb ik dat begrepen. Mijn interesse naar nieuwe plaat I’m Not Crying, You’re Crying is ontstaan, omdat dit een country plaat is geworden. Eerdere albums van het duo Luke Doucet en Melissa McClelland waren dat niet en schoten alle kanten op van het muziekspectrum.

Dus mijn mening is geheel gebaseerd op deze nieuwe plaat en wat ik hoor staat mij aan. Zelfs zo erg dat ik mij verbaas waarom Whitehorse niet eerder getracht heeft een ode aan country muziek te brengen. Ze doen namelijk op I’m Not Crying, You’re Crying alles wat je van een kwalitatief goede country plaat mag verwachten en net even een stap extra.

Tsja, wat is country muziek precies? Het genre van tegenwoordig is niet op één manier te duiden en meningen verschillen. Ik persoonlijk vind dat er bijvoorbeeld genoeg traditionele instrumenten verwerkt moeten worden om country country te noemen. Dat is natuurlijk één aspect, maar een belangrijk aspect. Dat is precies wat op I’m Not Crying, You’re Crying gebeurt. Er wordt zonder in te houden veelvuldig gestrooid met pedal steels en dat versterkt naar mijn mening toch het echte country gevoel.

Daarnaast weten Luke Doucet en Melissa McClelland de plaat ook prima in te zingen. Beide vocals zijn perfect gemaakt voor country en het is alsof ze al jaren country artiesten zijn. Je hoort ook aan dit album dat het duo ontzettend veel plezier heeft gehad tijdens de productie in de studio. Neem nu een nummer als Lock It Down, één van de vele hoogtepunten van I’m Not Crying, You’re Crying. Het nummer straalt één en al plezier uit en de rest van de plaat heeft dat ook.

Zoals Whitehorse zelf aangeven zijn ze tijdens het maken van dit album geïnspireerd geraakt door Emmylou Harris en Gram Parsons. Ze hebben voor dit iconische duo een liefde ontwikkeld toen ze tien jaar geleden in Nashville verbleven. Op I’m Not Crying, You’re Not Crying hoor je de dynamiek van Doucet en McClelland en zo’n zelfde dynamiek hoorde je ook decennia geleden bij Harris en Parsons. Eigenlijk mag je ze niet vergelijken, maar dit valt positief op tijdens het luisteren van deze plaat.

Of Whitehorse de country smaak te pakken heeft valt te bezien. Gezien de grote variatie in verschillende muziekstijlen denk ik niet dat ze wederom een pure country plaat gaan produceren. Maar wie weet. Desalniettemin is I’m Not Crying, You’re Crying naar mijn mening de meest country country plaat van de maand januari waar genoeg te genieten is voor de pure country luisteraar. Leuk de interesse in country muziek, luister en oordeel zelf.

Uitgebracht door Six Shooter Records