Esther Rose – Safe to Run

Esther Rose - Safe to Run album cover

In 2021 maakte indie artiest Esther Rose hier veel indruk met How Many Times. Ik vroeg mij toentertijd af hoeveel albums er nodig zijn om door te breken bij een groter publiek. Na het intensief luisteren van nieuwe worp Safe to Run krijg ik dezelfde vraag. Met dit soort albums kan het toch niet zo zijn dat er geen breder publiek voor te vinden is?

De formatieve jaren van Esther Rose speelden zich af in Michigan. Om haar muziekcarrière vorm te geven en een basis te vormen verhuisde ze naar New Orleans. Maar afgelopen jaren was het tijd voor een nieuwe omgeving. Safe to Run werd opgenomen in haar nieuwe thuis, New Mexico. Het heeft haar goed gedaan, want dit nieuwe album weet How Many Times makkelijk te overtreffen en is nog net even wat beter.

Naast een verhuizing is er ook voor de productie van Safe to Run dit keer voor een nieuwe weg gekozen. Zo siert Lyle Werner het album met prachtige fiddles en wordt er experiment aangegaan met nieuwe sets aan instrumentatie en arrangementen. De producer rol komt voor het eerst alleen op naam te staan van Rosse Farbe, waarmee Esther Rose al jaren mee samenwerkt.

Safe to Run mag in eerste instantie wat minimalistisch in de oren klinken. Na goed luisteren hoor je dat er duidelijk nagedacht is over de structuur van de nummers en er diverse laagjes zijn aangebracht. Er gebeurt van alles en Esther Rose heeft zich tijdens de productie dan ook niet ingehouden. Nieuwe wegen, nieuwe stijl, het siert haar allemaal best goed.

Gaat Esther Rose met Safe to Run grote golven maken binnen de indie scene? Het is altijd afvragen wat dit soort platen doen bij de luisteraar. Natuurlijk zijn er veel meer soortgelijke albums te vinden. Echter vind ik dat deze lieve dame zich bijzonder goed weet te onderscheiden van de rest. Ze klinkt op dit album overtuigend en versterkt haar positie als muziekartiest.

De nieuwe ontwikkelingen in het leven van Esther Rose hebben haar goed gedaan. Zoals gezegd maakte How Many Times al heel veel indruk op mij en Safe to Run doet dat nog meer. Soms verslappen artiesten na een aantal platen en vinden weinig inspiratie om energiek en fris te blijven. Niet in dit geval, want dit is een hele knappe indie plaat. Een andere omgeving, een andere manier van produceren, het kan dus wonderen doen. Met dit album heb je het bewijs en hopelijk bereikt Esther Rose dit keer een groter publiek. Het is haar gegund.