Odin & Bjorn Berge – Hoohahs & Cat Calls

Odin & Bjorn Berge - Hoohahs & Cat Calls album cover

Af en toe kom je albums tegen waarvan je denkt wat hiervan te maken. Dat het moeilijk is om een labeltje te plakken, wat voor genre het precies is. Maar ook dat het moeilijk is om het album op een juiste manier te beoordelen. Zo’n album wat moeilijk is om in te schatten is Hoohahs & Cat Calls van Noorse muzikanten Odin & Bjorn Berge.

Hoohahs & Cat Calls is de debuutplaat van Odin & Bjorn Berge. Ze kennen elkaar al een tijdje, omdat ze samen spelen in de populaire band Vamp. Tijdens jam sessies met deze band maakten ze een ander soort muziek dan bedoeld was voor Vamp. Vandaar dat het Noorse duo besloot de muziek onder een andere naam uit te brengen. Tijdens de productie van dit project hebben ook bassist Kjetil Dalland en gitarist Amund Maarud meegewerkt.

Luister je naar Hoohahs & Cat Calls dan moet je dat met concentratie en focus doen. Het is niet een plaat wat zich meteen prijs geeft. Het heeft hier een aantal luisterbeurten nodig gehad om het op waarde te kunnen schatten. Dit album is excentriek, funky, speels en vooral met heel veel plezier geproduceerd. Je hoort dat Odin & Bjorn Berge positieve vibes probeert over te brengen.

Alleen al als je kijkt naar de album titel en de album cover weet je dat dit vreemde muziek gaat worden. Er gebeurt heel veel op Hoohahs & Cat Calls. In het begin zal je je afvragen waar je precies naar luistert. Er worden daadwerkelijk “hoohahs” en “cat miauw calls” verwerkt in de muziek. Maar na intensief luisteren zul je opmerken dat het allemaal best aardig klinkt.

Odin & Bjorn Berge hebben er dus goed aan gedaan om hun jam sessies bij Vamp om te zetten naar een volwaardig nieuwe band en deze nieuwe plaat. Soms moet muziek voor plezier zorgen en een leuke tijd beleven. Dat is wat je krijgt met Hoohahs & Cat Calls. Klinkt allemaal rete catchy, lekker opbeurend en af en toe best wat vreemd. But, i like it.

Omdat ik de laatste tijd veel naar dit album luisterde ben ik benieuwd geworden of Odin & Bjorn Berge dit een vervolg gaan geven. Als dit het geval is, dan heb ik daar wel oren naar. Persoonlijk hoor ik dit soort excentrieke indie muziek niet heel veel en het brengt wat diversiteit met wat ik normaal luister. Hoohahs & Cat Calls is een album wat tijd nodig heeft. Geef het de tijd en je zult zien dat het de moeite waard is. Ik ben in voor een vervolg.