Fathom Lane – In the Driftless

Fathom Lane - In the Driftless album cover

Het heeft maar liefst zes jaar geduurd voordat Minneapolis folkband Fathom Lane met een nieuw album komt. In 2017 was er het succesvolle Asilomar en eigenlijk kon een vervolg dan ook niet uitblijven. Waarom het zo lang heeft geduurd is niet duidelijk, maar dat doet er niet toe. In the Driftless is te beluisteren en moet eigenlijk door iedere liefhebber van het folk genre gehoord worden.

Fathom Lane is een band geleid door singer-songwriter Michael Ferrier bijgestaan door andere bevriende muzikanten. Zo doet Ashleigh Still vocals en toetsen, Matt Patrick productie en elektrische gitaar, Shane Akers steel gitaar, Paul Boblett bass en Alex Young drums. Deze ervaren muzikanten zorgen voor een prachtig stijlvol en delicaat folk geluid.

In the Driftless is een album om bij weg te dromen. Met name het stemgeluid van Michael Ferrier is hier debet aan, maar ook de ondersteunende vocals van Ashleigh Still zorgen voor dat extra dromerige aspect. Vandaar dat dit album heel geschikt is om tijdens een avondje in alle rust eens op te zetten. Verwacht weinig up-tempo en veel ballads.

Fathom Lane heeft niet gekozen voor alleen maar originele liedjes. Het grootste gedeelte van de plaat is geschreven door Michael Ferrier, maar er werd ook ruimte gevonden om wat covers te brengen. Zo covert de band You & Me van Tom Petty en wordt ook het nummer Sad Songs & Waltzes Revisited van mede Minneapolis muzikant Mary Cutrufello van een cover voorzien.

Al met al levert het een sterke folk plaat op en met een stijlvolle productie. Eigenlijk klopt alles aan In the Driftless. Het heeft het geweldige stemgeluid van Michael Ferrier, knap samenspel met een mooi palet aan instrumenten en krachtige teksten over relaties, innerlijke reis en dromen. Fathom Lane weet prima kwaliteit te leveren.

Dat bands zoals Fathom Lane weinig tot geen aandacht krijgen is jammer. Ze zullen het waarschijnlijk moeten hebben van de shows in hun eigen stad. Op internet wordt er over In the Driftless weinig geschreven. Onterecht, want deze plaat behoort naar mijn mening tot een van de betere folk platen van de afgelopen tijd. Wat mij betreft hadden ze best wat meer mogen doen aan promotie. Heb je interesse in sterke folk muziek, dan kun je hiermee niet de mist ingaan. Dit soort platen geven het genre kleur mee en mogen gehoord worden.