Gabe Lee – Drink the River

Gabe Lee - Drink the River album cover

Er wordt door Gabe Lee niet ingehouden en hij is na een jaar alweer terug met een nieuw album. Dat kan goed uitpakken of slecht uitpakken. Zo snel alweer met nieuwe muziek komen doet de kwaliteit van de muziek meestal niet goed. Maar Drink the River is een volwaardige nieuwe plaat en waar we wederom weer ontzettend sterke country te horen krijgen.

Gabe Lee is geboren in Nashville, Tennessee en heeft Aziatische roots. Hij vond het in zijn jongere jaren blijkbaar niet heel interessant in dé muziekstad van Amerika en vertrok naar Indiana om aan een universiteit te gaan studeren. Maar besloot na het afronden van zijn studie toch weer terug te verhuizen en een bestaan als muzikant op te bouwen.

In 2019 bracht Gabe Lee zijn debuutalbum Farmland uit, gevolgd door Honky Tonk Hell in 2020, The Hometown Kid in 2022 en dit jaar Drink the River. Hij heeft zowel in de Amerikaanse country scene als in de Europese country scene succes met zijn muziek. En dat is helemaal niet vreemd, want al zijn platen zijn uitstekend te noemen en geven de huidige country scene smoel mee.

Drink the River is een serieus album project en niet even snel tussendoor geproduceerd. Het album wordt dan ook ingekleurd met een mooi palet aan diverse instrumenten. Met name de mandoline is veel te horen. Maar ook fiddles, pedal steels, mondharmonica en gitaren worden op een hele prettige manier verwerkt in de liedjes. Pure kwaliteit wat Gabe Lee brengt.

Ben je niet bekend met deze Nashville artiest, dan staat je dus een aantal mooie albums te wachten. Gabe Lee heeft inmiddels een geweldig oeuvre weten op te bouwen en laat elk album weer horen waarom hij een van de betere country artiesten van het moment is. Inmiddels heeft hij ook qua optredens de smaak te pakken en staan er de komende maanden veel shows op de planning. Zelfs Europa heeft zijn interesse, alleen jammer genoeg niet Nederland.

Houd je van country muziek, dan zijn albums van Gabe Lee het luisteren meer dan waard. Zijn Nashville roots stralen op ieder album en je merkt dat hij een liefde voor het vak heeft. De productie mag dan op volle toeren draaien, hij behoudt in zijn liedjes de kracht en kwaliteit. Albums zoals Drink the River mogen gehoord worden en dit album specifiek behoort naar mijn mening tot een van de betere van het jaar. Niet om heel moeilijk over te doen.