First Aid Kit – Palomino

First Aid Kit - Palomino album cover

De zusjes Johanna en Klara Söderberg van First Aid Kit zijn de lievelingen van het Americana genre. Ze zijn al jaren bezig met muziek en hebben inmiddels redelijk wat succes vergaard. Wat zeg ik, behoorlijk veel succes. De albums verkopen en streamen goed en het liedje My Silver Lining van album Stay Gold is een geweldige wereldwijde mega hit geworden. Dit jaar zijn ze terug met een nieuw album genaamd Palomino.

Dit album wordt beschreven als een vertrek van het Americana genre, maar dat vind ik niet helemaal terecht. Eigenlijk helemaal niet. Het zou meer naar pop neigen door de toevoeging van elektronica. Ja, dat is te horen op single Out of My Head, maar de rest van Palomino vind ik ouderwets First Aid Kit. Heerlijke toegankelijke Americana liedjes met een strakke heldere instrumentatie.

Dat is overigens niet het enige wat mij zo aanspreekt aan First Aid Kit. Ook het stemgeluid van Klara blijft nog steeds ongelofelijk sterk en krachtig. Een stemgeluid van een artiest kan een plaat maken of breken en hier is het van ongelofelijke extra waarde. Daarnaast is de samenzang samen met Johanna ook een lust voor het oor. De harmonieën gaan maar niet vervelen en doet de plaat onderscheiden van andere Americana acts van tegenwoordig.

Dit maakt Palomino wederom een knap staaltje Zweedse Americana muziek wat zeker opgemerkt mag worden. Dat opmerken zal niet moeilijk zijn, omdat ze inmiddels al meer dan 15 jaar actief over de hele wereld reizen om hun muziek ten gehore te brengen. Het intensieve muziek leven werpt z’n vruchten af en inmiddels zijn ze al behoorlijk succesvol.

Het succes gaat met de release van Palomino alleen maar groter worden, want dit is Americana muziek voor de massa’s. En naar mijn mening kan dit album met een pop randje ook pop liefhebbers gaan aanspreken. Wat in ieder geval wel duidelijk wordt is dat First Aid Kit door de jaren heen volwassen, zelfverzekerd en overtuigender zijn geworden.

Ik blijf altijd uitkijken naar nieuwe muziek van First Aid Kit en ik was er vroeg bij. Ik heb het succes van The Lion’s Roar (2012) en Stay Gold (2014) meegemaakt en ook over Ruins (2018) was ik aardig te spreken. Palomino is een mooi vervolg waar Johanna en Klara stralen en laten horen dat ze tot de beste Americana artiesten van dit moment horen. Niets meer dan alleen maar positieve bewoordingen en dat verdienen ze dan ook terecht.

Uitgebracht door Colombia Records