Phoenix – Alpha Zulu

Phoenix - Alpha Zulu album cover

Alhoewel ik indie muziek de laatste tijd een stuk minder luister vind ik de nieuwe plaat van Phoenix toch het recenseren waard. De reden waarom is dat ik albums van deze band al een tijd volg. Album Wolfgang Amadeus Phoenix uit 2009 bevat aanstekelijke indie pop liedjes en is als album vandaag de dag nog steeds erg sterk. Opvolgers waren van iets mindere kwaliteit, maar met Alpha Zulu zijn ze weer in grootste vorm.

Alpha Zulu is een hele speciale plaat, omdat de productie net even wat anders verliep dan anders. De heren van Phoenix besloten zich op te sluiten in het Louvre Palace Parijs. Het Louvre wilde de mogelijkheid creëren om artiesten muziek te laten opnemen. De band vond dat een goed idee en zo geschiedde het. De plaat werd tijdens de pandemie binnen tien dagen grotendeels geschreven.

De opvolgers van album Wolfgang Amadeus Phoenix vond ik dus van iets mindere kwaliteit. Maar Alpha Zulu klinkt gelukkig een pak beter. Het lijkt erop dat Phoenix een nieuwe inspiratiebron heeft weten te vinden, want alle nummers zijn stuk voor stuk geweldig te noemen. De kwaliteit druipt van Alpha Zulu af, is heel toegankelijk en luistert lekker weg.

Natuurlijk helpt het ook als je een artiest als Ezra Koenig van Vampire Weekend weet binnen te halen. Single Tonight is dan ook één van de hoogtepunten en combineert Phoenix en Vampire Weekend op een fantastische wijze. De twee beste indie acts samen met elkaar zorgt voor een geweldig resultaat en dat mag van mij meer gebeuren.

Daarnaast is Alpha Zulu eenvoudigweg een plezier om te luisteren. Je merkte bij eerdere platen zoal Ti Amo en Bankrupt! dat het allemaal iets te veel geforceerd over kwam. Met deze nieuwe hebben de bandleden duidelijk plezier gehad tijdens de productie en dat is aan alles te horen. Phoenix is in z’n element en weten hun jongere ik weer te hervinden. De tijden van Wolfgang Amadeus Phoenix worden herbeleefd.

Alpha Zulu is één van de leukste dansbare albums van het jaar. Typisch Phoenix en ik ben blij om te horen dat ze het nog in hun Franse vingers hebben. Het is altijd moeilijk om na tal van albums creatief te blijven, maar het zijn de heren gelukt. Het Louvre als omgeving zal zonder meer positief z’n invloed hebben gehad op de wijze van productie. Desalniettemin vind ik dat Phoenix met deze plaat weer helemaal terug is en behoort tot de top Eredivisie van de indie artiesten. Het is ze gegund.

Uitgebracht door Glassnote Entertainment Group