Fischer-Z – Triptych

Fischer-Z - Triptych album cover

Fischer-Z is de band van frontman en oprichter John Watts. Door de jaren heen is er een aardig oeuvre opgebouwd met talloze succesvolle albums. Het begon allemaal in de jaren zeventig met debuutalbum Word Salad en vandaag de dag staat de band nog even sterk als toen. Dit jaar laten deze Britse iconen weer eens van zich horen met een nieuw album genaamd Triptych.

De mannen van Fischer-Z blijven prettig productief, want het vorige album verscheen pas drie jaar geleden. Aangezien het lange bestaan van de band en dat de bandleden op leeftijd zijn is dit opmerkelijk te noemen. Eigenlijk hoeven ze zo nodig niet meer en het wordt duidelijk dat ze nieuwe albums produceren puur vanuit een liefde en passie voor de muziek.

Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met het oeuvre van Fischer-Z, maar ik weet wel dat ze in Europa zeer gewaardeerd worden voor alles wat ze doen. Ze hebben zoals gezegd talloze succesvolle albums uitgebracht en als ik luister naar Triptych dan begrijp ik deze waardering. De muziek klinkt inspiratievol en je hoort een ervaren band. Terecht dat ze lovende kritieken krijgen.

Triptych lijkt op het eerste gehoor een vrolijk album. Als je het eerste nummer hoort, dan word je gelijk al in zomerse sferen gebracht. Maar luister je goed naar de teksten, dan is het allemaal wat minder vrolijk. Zoals ik begrijp is frontman John Watts sowieso niet heel erg positief met zijn teksten en dat wordt bevestigd op dit album. Verwacht teksten over politieke, maatschappelijke en persoonlijke problematiek met een donker randje.

Dit album is mijn eerste kennismaking met Fischer-Z en ik kan stellen dat het doet uitnodigen om eerder werk te luisteren. Triptych is een boeiende luistertrip waar je genoeg voldoening en plezier uit kunt halen. En dat ondanks de ietwat negatieve toon tekstueel gezien. In principe vind ik het ook allemaal wel meevallen en de opbeurende muzikale klanken doen het album veel goeds.

Deze week is het qua nieuwe album releases wat rustig en vandaar dat ik Fischer-Z en Triptych van het stapeltje albums heb afgehaald. Dat was uiteindelijk een hele goede keuze, want het stelt allerminst teleur. Je hoort aan alles dat deze band ervaren zijn in alles wat ze doen en dat ze professionele muzikanten zijn. Ik ben helemaal overtuigd van Fischer-Z en ben heel benieuwd hoe de rest van het oeuvre klinkt.