Flatland Cavalry – Songs To Keep You Warm

Flatland Cavalry - Songs To Keep You Warm album cover

Dit is de tweede keer dat we dit jaar iets horen van Texas country band Flatland Cavalry. Ze brachten een paar maanden geleden een akoestische plaat uit met liedjes van hun 2021 album Welcome to Countryland. Die EP vond ik een beetje overbodig en vertelde in de recensie dat ze beter een EP met allemaal originele liedjes konden uitbrengen. Blijkbaar werd mijn “mega populaire” website gehoord en net voor de feestdagen komen ze met EP Songs To Keep You Warm”. Je raadt het al, allemaal originele nieuwe nummers. De liedjes op deze EP zijn ook echt allemaal vers van de pers en klinken weer ouderwets Flatland Cavalry. De teksten die frontman Cleto Cordero heeft weet neer te pennen klinken wederom lekker poëtisch en nostalgisch. Inmiddels kan hij toch wel gezien worden als één van de meest begaafde liedjesschrijvers van Texas country. Daarnaast is er op Songs To Keep You Warm wederom fantastisch fiddle spel te horen en ook de rest van de band is op z’n best. Kaitlin Butts en Ashley Monroe hebben zo hun aandeel in de achtergrondzang. Dit alles maakt deze EP een EP om daadwerkelijk warm van te worden. Dat is het doel geweest van Flatland Cavalry en daar zijn ze heel goed in geslaagd. De band toert intensief in Amerika en bereiken steeds meer country luisteraars. Met het afleveren van EP’s zoals Songs To Keep You Warm blijven ze momentum houden en zullen ze steeds populairder worden, zonder twijfel. Ik vraag mij dit keer af of ze ook wel eens hebben nagedacht om Europa te spelen. Zou niet heel onaardig zijn.