Flatland Cavalry – Wandering Star

Flatland Cavalry - Wandering Star album cover

Flatland Cavalry maakten in 2016 grote indruk met debuutalbum Humble Folks. Wat een fantastische plaat blijft dat toch. Ook opvolger Homeland Insecurity deed het hier erg goed en beide albums kunnen uitgroeien tot Texas country klassiekers. Met hun derde plaat Welcome to Countryland lieten ze nog steeds horen dat ze in sterke vorm waren en dat geldt ook voor Wandering Star.

Echter vind ik de laatste twee platen wel wat minder bevlogen. De reden zal vast te maken hebben dat ze in de tussentijd hun muziek productie verhuisd hebben van Texas naar Nashville. Het succes van Humble Folks, want dat was het in Texas, zal druk met zich mee hebben gebracht om met iets beters te komen. En wil je het groot maken in Amerika, dan moet je natuurlijk in Nashville zijn.

Laat ik wel zeggen dat Flatland Cavalry voor kwaliteit country staat. Dat is met Wandering Star niet anders. Echter merk je dat de kwaliteit iets minder is en dat het meer een vaste formule heeft gekregen. Het sprankelt en schittert niet meer zoals Humble Folks en Homeland Insecurity. Best jammer, want ik hoopte dat ze op dezelfde oude weg zouden doorgaan.

Wandering Star is absoluut niet slecht en frontman Cleto Cordero en de band weten weer mooie country liedjes te produceren. Het album zal door Nashville groot worden gemaakt bij het massa country publiek en ik kan mij ook voorstellen dat de fans van het eerste uur er weer heel tevreden mee zullen zijn. Echt, het album is leuk om naar te luisteren.

Flatland Cavalry is inmiddels een van de grote namen binnen de Amerikaanse country en ze hebben terecht succes. Wandering Star zal met veel effectiviteit bij gaan dragen aan dit succes. De band werkt ontzettend hard om naam te maken en daar zijn ze inmiddels heel goed in geslaagd. Wederom is dit een knappe plaat, maar dus wel wat minder verrassend.

Turnpike Troubadours kregen het eerder dit jaar voor elkaar om met Cat In The Rain vergelijkbaar materiaal uit te brengen zoals hun eerdere platen. Flatland Cavalry heeft een iets andere reis door het Amerikaanse muzikale landschap en willen blijkbaar super populair worden. Niets mis mee, maar Wandering Star vind ik iets minder dan de muziek uit hun jongere jaren. Ben je niet bekend met deze band, dan zal je genieten van wat ze allemaal al geproduceerd hebben. Dit nieuwe album kan je als een mooie introductie tot het verdere oeuvre zien.