Gabe Lee – The Hometown Kid

Gabe Lee - The Hometown Kids album cover

Deze website bestaat nu al een aantal jaar. Zoals je misschien gemerkt hebt ligt de focus met name op country muziek. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik nog nooit in Nashville ben geweest, zelfs niet in de Verenigde Staten. Shame on me en het moet er toch een keer van komen. Dit jaar in ieder geval niet, wie weet dat ik volgend jaar een reisje naar de States maak.

Waarom ik met Nashville begin is omdat veel Amerikaanse, en ook buitenlandse, artiesten naar Nashville reizen om een grote ster te worden en veel geld te verdienen. Wat je daarentegen niet vaak hoort is dat country artiesten in Nashville geboren zijn. Tada, Gabe Lee is een country artiest en geboren in Nashville. Hij is opgegroeid in de stad en weet precies wat er allemaal speelt. Inmiddels brengt hij alweer z’n derde plaat uit toepasselijk genaamd The Hometown Kid.

Gabe Lee’s debuutplaat Farmland en opvolger Honky Tonk Hell heb ik allebei als cd in huis. Over deze platen ben ik nog steeds erg enthousiast en Gabe Lee weet zijn thuisstad als country artiest trots te maken. Met name Honky Tonk Hell is een geweldige country plaat en verplicht voer voor iedere liefhebber van country muziek.

Betekent omdat Gabe Lee geboren is in Nashville dat hij gladde zoetsappige country muziek produceert?Verre van, want deze man weet met zijn muziek het allemaal heel authentiek te houden en traditionele instrumenten in zijn muziek te verwerken. Niets een gladjanus, maar sterke degelijke country liedjes. Geen fratsen maar kwaliteit country.

Ook nieuwe plaat The Hometown Kid bevat wederom een set van sterke degelijke country liedjes. Maar Gabe Lee schuwt het niet om andere genres te verkennen zoals soul, gospel, blues en folk muziek. Tevens is zijn nieuwe plaat een stuk langer dan zijn vorige, maar dat hindert allerminst. De tijd vliegt tijdens het luisteren voorbij en dat zijn alleen maar goede signalen.

De muziek van Gabe Lee wordt opgemerkt door de Amerikaanse country luisteraar en dat is naar mijn mening volkomen verdiend. Ook in Europa krijgt hij voldoende erkenning en weet hij de muziek luisteraar te bereiken. The Hometown Kid is een uitstekende toevoeging aan het prille oeuvre van Lee en indruk maken doet hij ermee zeker. Mijn reis naar Nashville gaat er komen en hoop deze native Nashville country artiest in zijn eigen natuurlijke habitat te kunnen bewonderen. Moet hij natuurlijk wel thuis zijn.

Uitgebracht door Torrez Music Group