Grace Potter – Mother Road

Grace Potter - Mother Road album cover

Het is de laatste tijd een festijn aan nieuwe albums van vrouwelijke singer-songwriters. Heel moeilijk om bij te houden allemaal, omdat er zoveel goede albums verschijnen. Nieuwe plaat Mother Road van Grace Potter kon ik gewoon niet missen en vraagt gewoon om aandacht. Het was niet heel moeilijk om de keuze voor dit album te maken.

Grace Potter is al een tijdje bezig met haar muzikale carrière en doet dat met behoorlijk veel succes. In het jaar 2019 kreeg ze welverdiende erkenning voor haar album Daylight. Dat album was een soort van album waarmee ze bij het grote publiek bekend werd. Te meer omdat ze er twee Grammy nominaties mee verdiende. Zo’n prachtige nominatie zegt natuurlijk veel.

Ik kan begrijpen dat erkenning van de Grammy’s zo de nodige druk met zich meebrengt. Maar eigenlijk heeft Grace Potter heel weinig last van druk en levert met Mother Road wederom prima werk af. Het eerste wat bij mij te binnen schiet als ik luister naar dit album is overtuiging. Het album klinkt als geheel zeer overtuigend en pakt je beet en laat je een een lange tijd niet meer los.

Je hoort inspiratie genoeg tijdens het luisteren naar Mother Road, maar dat is voor Grace Potter niet uit de lucht komen vallen. Ze ging in de zomer van het jaar 2021 op een solo avontuur in Amerika. De auto in en route 66 op om te kijken wat er zoal te beleven viel in de toch wat sombere tijden van de pandemie. Maar het leverde genoeg materiaal op om er een heel album van te maken.

Met al het materiaal dat ze tijdens haar reis heeft opgeschreven en verzameld, reisde ze vervolgens af naar Music City, Nashville om Mother Road op te nemen. Haar tripje door het Amerikaanse landschap kan als succes worden gezien en dat vertaalt zich naar de muziek. Het album klinkt overtuigend, bevlogen en energiek. Een heerlijk ritme en tempo.

Grace Potter hoopt natuurlijk dat Mother Road wederom erkenning krijgt van fans en critici. Ze heeft er hard genoeg aan gewerkt en ik zal niet ontkennen dat het met de kwaliteit prima in orde zit. Dit soort singer-songwriters verdienen de aandacht en ik vind dit nieuwe album een goede kandidaat voor bijvoorbeeld een Grammy award. Deze plaat is simpelweg een hele plezierige luistertrip om niet heel moeilijk over te doen. Laat de muziek van Mother Road spreken en je zult na afloop met een voldaan gevoel op de repeat-knop drukken.