Philip Bowen – Old Kanawha

Philip Bowen - Old Kanawha album cover

Al vanaf een jonge leeftijd is Philip Bowen bezig met muziek. Met name excelleert hij met de fiddle, maar weet ook heel goed andere instrumenten te bedienen. Het heeft even een tijdje moeten duren voordat deze Appalachen man zijn plek binnen de muziekindustrie heeft weten te vinden, maar hij is gearriveerd. Old Kanawha is zijn debuutplaat en een sterke binnenkomer.

In het jaar 2019 zag het er nog allemaal anders uit voor Philip Bowen. Het succes als muzikant kwam maar niet en hij deed nog een gooi om muziek een kans te geven. En muziek gaf hem deze kans en binnen een paar jaar tijd werd hij op social media een hele grote meneer. Met name met covers trekt hij veel aandacht op Instagram, TikTok en Facebook. Miljoenen views hebben we het over.

Een volwaardige plaat kon dan ook niet uitblijven en er is de afgelopen tijd hard aan gewerkt. Old Kanawha is het resultaat en is opgenomen tussen 2019 en 2023. Het album is doordrenkt van Philip Bowens z’n Appalachen roots en je merkt aan alles dat hij trots is op zijn afkomst. Het vertaalt zich naar hele krachtige liedjes waar de fiddle een belangrijke rol speelt.

Old Kanawha is niet een soloproject van Philip Bowen. Hij heeft tijdens de productie van het album Appalachen vrienden opgetrommeld om mee te doen. Zo doet Josiah and the Bonnevilles een nummertje mee. Je hoort hier ook een van de grotere namen binnen country van dit moment, Charles Wesley Godwin. En Zach McCord doet de producer rol bekend van samenwerking met Godwin in het verleden.

Het is maar goed dat Philip Bowen in 2019 heeft besloten om muziek nog een kans te geven. Old Kanawha is een beresterke plaat en laat hem schijnen en schijnen. Met name werkt de fiddle zijn magie over dit album. Maar ook de band is uitstekend in vorm met onder andere drums, gitaren en piano’s. Dit is country uit de Appalachen gevormd door de beste muzikanten van het moment.

Philip Bowen weet het met Old Kanawha vrijwel heel positief en vrolijk te houden. Dit is een debuutplaat waar hard aan is gewerkt en je merkt tijdens het luisteren dat het een echte passie en liefde project is. Dit soort albums zijn gewoon om te koesteren en waar je als muziekliefhebber ongelofelijk veel voldoening uit kunt halen. Ben je een liefhebber van kwaliteit Appalachen country, dan mag je deze plaat niet missen. Gelukkig weet Philip Bowen door te zetten en zullen we in de toekomst nog veel van gaan horen.