Turnpike Troubadours – A Cat in the Rain

Turnpike Troubadours - A Cat in the Rain album cover

Het heeft zes lange jaren moeten duren voordat Oklahoma’s Turnpike Troubadours terug zijn met nieuwe muziek. Maar eindelijk na de aankondiging van een aantal maanden geleden is het album A Cat in the Rain te beluisteren. En heel eerlijk kan ik stellen dat deze geliefde Red Dirt country band niet teleurstelt, in geen enkel opzicht. Kwaliteit zoals we van ze kennen.

Turnpike Troubadours brachten in 2017 A Long Way from Your Heart uit en in 2019 kondigde ze aan om voor onbepaalde tijd te stoppen. Het gerucht destijds ging dat frontman Evan Felker te veel met drank bezig was en weer op het juiste pad moest komen. Dat gerucht is niet waar. Dit jaar werd duidelijk dat Felker het helemaal gehad met muziek en hij wilde er niets meer van weten.

Waarom Turnpike Troubadours toch weer hebben besloten om bij elkaar te komen wordt mij niet geheel duidelijk. Misschien dat het druk vanuit de muziekindustrie was of dat Evan Felker hernieuwde kracht heeft gevonden om weer muziek te maken en te toeren. Inmiddels is de introverte frontman van de drank af, heeft een gezin en doet naast muziek het beheer van een ranch. Hij heeft een juiste balans in zijn levensstijl weten te vinden.

Maar goed, laat de muziek spreken. A Cat in the Rain heeft een lange tijd nodig gehad, maar samen met producer Shooter Jennings hebben de Turnpike Troubadours er iets fantastisch van gemaakt. Het is ongelofelijk, maar het is ze gewoon weer gelukt. Echter is het album niet een radicale verandering, maar zijn alle liedjes wel weer van uitzonderlijk hoog niveau. En heel eerlijk gezegd hoor je geen enkele misser.

Er werd in Amerika lang gewacht op de troubadours en A Cat in the Rain en dat merk je aan alles. Er waren vorig jaar al positieve reacties dat de band weer bij elkaar zou komen en ook de eerste aantal shows verkochten makkelijk uit. Het lijkt erop dat Turnpike Troubadours in nieuwe vorm klaar zijn voor het grote werk. Inmiddels staan er weer veel optredens op de agenda waar veel mensen op af komen.

Of Evan Felker in de toekomst zijn interesse in muziek houdt, blijft de vraag. Als ik interviews lees, dan komt hij niet heel enthousiast over. Wel wordt duidelijk dat Turnpike Troubadours weer de kracht hebben gevonden om er te staan en voorwaarts te gaan. Hopelijk worden de verleidingen weerstaan en kunnen we nog lang van deze geweldige band genieten. A Cat in the Rain is een zeer sterke toevoeging aan het indrukwekkende oeuvre en voor mij kandidaat album van het jaar.