Grapes of Grain – Unaware

Grapes of Grain - Unaware album cover

Nederlandse Americana artiesten, ze zijn er, maar het is allemaal heel beperkt. Als er dan iets voorbij komt, dan is het ook gelijk interessant genoeg om te bespreken. De Nederlandse Americana band Grapes of Grain is niet nieuw op het toneel, maar het heeft een tijd moeten duren voordat er nieuw werk verscheen. 14 jaar om precies te zijn, maar met nieuwe plaat Unaware zijn ze weer present.

Frontman en songwriter Alexis Vos kreeg vorig jaar de behoefte om weer wat te gaan doen met Grapes of Grain. Hij verzamelde de manschappen en ze besloten met hernieuwde energie de studio in te gaan om nieuw materiaal op te nemen. Dat deden ze in een studio te Utrecht. Dit is ook de stad waar de band in 2005 is ontstaan. Het resultaat konden we eerder dit jaar al horen met een EP en vorige maand verscheen Unaware.

Grapes of Grain bestaat uit Alexis Vos en Berend Jan Ike. Maar er zijn voor dit nieuwe album versterkingen aangetrokken zoals Stefan Breuer op de elektrische gitaar, toetsen, banjo en percussie, Harm van Sleen op de pedal steel en dobro en vanuit Nashville achtergrond vocals van Linda Dunnavant. Je hoort ook Niels van Heumen op de trompet, David Decraene op de saxofoon en Arno Breuer op de bongo’s. Allemaal professionals en ervaren genoeg om kwaliteit Americana mee te maken.

Je merkt tijdens het luisteren van Unaware dat Grapes of Grain al genoeg meters op de teller hebben staan. De muziek klinkt heel overtuigend en je hoort dat er ervaren muzikanten aan het werk zijn. Met name de eerste helft van dit album vind ik geweldig om naar te luisteren. Dat komt voornamelijk door de fantastische pedal steel klanken van Harm van Sleen. Wat een pracht.

Tijdens hun jongere jaren konden Grapes of Grain nog een beroep doen op een platenlabel. Zo brachten ze drie platen uit op Snowstar Records en konden ze genieten van tours door Nederland, Engeland en Frankrijk. Maar Unaware wordt op eigen beheer uitgebracht en dit betekent dat er minder aan promotie wordt gedaan. Dat is jammer, want met dit nieuwe album tonen ze aan dat ze makkelijk de concurrentie aankunnen met andere Americana artiesten, zowel in Nederland als buiten Nederland. Met een beetje meer aandacht kunnen ze met dit album meer bereiken, want de kwaliteit is aanwezig. Dit is simpelweg een hele sterke Americana plaat en maakt een blijvende indruk. Hopelijk behouden ze de komende jaren de energie, gaan ze veel optreden en kunnen we meer nieuwe muziek verwachten.