Greensky Bluegrass – Stress Dreams

Greensky Bluegrass - Stress Dreams album cover

Op zoek naar vlotte, toegankelijke en wonderschone Bluegrass muziek zoek dan niet verder. Je hebt het hier gevonden met Greensky Bluegrass. Een band die inmiddels de ervaring heeft binnen het genre en met Stress Dreams opnieuw hun kwaliteiten toont. Dit is Bluegrass in optima forma en een heerlijk trip met een speelduur van meer dan een uur.

En van zulke lange platen geniet ik het meest. Soms kan het wat tegenvallen en komt het saai over, maar niet bij Greensky Bluegrass. Ze houden de variatie erin en weten met aantrekkelijk melodieën de aandacht heel knap vast te houden. Dit album is alles behalve saai en voor de Bluegrass fanaat een uitstekende plaat om aan het lijstje toe te voegen.

Voor Greensky Bluegrass is Stress Dreams alweer de achtste plaat. Ze hebben zonder meer in het verleden successen behaald en je kunt wel stellen dat ze binnen Amerikaanse Bluegrass contreien hun mannetje staan. Je merkt het aan deze plaat. Het getokkel is van hoog niveau en het wordt gauw genoeg duidelijk dat dit geen nieuwelingen binnen Bluegrass zijn.

Dit is overigens geen pure Bluegrass muziek. Ja, er wordt veel getokkeld, maar je merkt dat Greensky Bluegrass van andere genres een graantje meepikt. Af en toe rockt het lekker met gitaren en af en toe hoor je duidelijk wat country en folk invloeden terug. Dat maakt Stress Dreams een mooie mengeling van genres, waarbij wel duidelijk is dat op Bluegrass de nadruk ligt.

En als je inmiddels aan je achtste plaat toe bent dan opent dat veel deuren. Zeker als er successen worden geboekt. Greensky Bluegrass nam voor deze plaat twee grote producers van naam in de hand. Niemand minder dan Dominic Davis (Jack White) en Grammy winnaar Glenn Brown zaten achter de knoppen. Je merkt het aan alles. Wat een fantastisch, divers en geweldig geluid hoor je op Stress Dreams.

Het is denk de eerste Bluegrass plaat van 2022 die ik recenseer, maar ik zit er weer helemaal in hoor. Het is weer puur genieten van een van mij favoriete genres. Nee, voor de pure Bluegrass moet je bij andere bands zijn. Die zijn er genoeg. Maar Greensky Bluegrass is heel toegankelijk en zelfs voor country liefhebbers het aanraden waard. Je moet wel van lange platen houden, want Stress Dreams duurt meer dan een uur. Aangezien dat dat tegenwoordig een beetje uit de mode is kan dat voor sommige een heikel punt zijn.

Maar als je Bluegrass gewend bent dan zal dat geen probleem vormen. Het genre staat namelijk bekend om veel en lang getokkel. Dat is bij Stress Dreams niet anders. Tel daarbij op dat Greensky Bluegrass goed bewust is van hoe een goed liedje in elkaar zit en je hebt een prachtplaat tot je beschikking. Bij deze band krijg ik alles behalve stress en ook vervelende dromen krijg ik niet van deze plaat. Heerlijk om weer eens een Bluegrass band te horen met allure, finesse en elan. Mijn geluk kan niet op.

Uitgebracht door Big Blue Zoo Records / Thirty Tigers