John Aulabaugh – Sweet As You

John Aulabaugh - Sweet As You album cover

Ik ben vanuit mij zelf beste een optimistisch persoon. Ik zie het leven vanuit allerlei positieven kanten. Met name in muziek zoek ik dat dan ook. En sommige artiesten weten dat heel mooi te produceren. Maar je hebt er ook artiesten tussen zitten die het leven van een andere kant benaderen. Daar is John Aulabaugh er één van.

John Aulabaugh, een singer / songwriter uit Champaign, maakt er alles behalve een groot feest van op zijn nieuwe plaat Sweet As You. Al vanaf de eerste paar nummers besef je dat dit album geen lichte kost gaat zijn. Voor mijn ervaring wordt het dan een lange zit en moeilijk om het helemaal uit te luisteren. Je merkt dat Aulabaugh vooral de donkere kanten van het leven op deze plaat uitdrukt.

Dat gebeurt door het veelvuldig gebruik van zwaarmoedige zang en dito instrumentatie. Zware gitaargeschut zwellen aan en blijven bijna heel het album aanwezig. Het is een soort van rock-geluid wat je echt moet liggen. Op zichzelf heb ik daar geen moeite mee, maar als de vocals van John Aulabaugh het zwaarmoedige versterken ben ik er snel op uitgekeken.

Vind ik jammer, want voor de rest is er niets mis met Sweet As You. Alleen het “sweet” gedeelte blijft nagenoeg weg. Ja, je hebt een nummer zoals Try Love dat zoet aandoet en een fijn liefdesliedje is. Maar het zijn schaarse momenten op dit album die niet een juiste evenwichtige balans brengen. Niet voor niets haalt John Aulabaugh inspiratie uit een band zoals Radiohead en is Sweet As You opgenomen in de studio van Elliot Smith. Niet de meest vrolijke inspiratie.

Try Love is dus best aardig en ook het nummer wat volgt doet mij opveren. Op Abilene komt er heel willekeurig zowaar banjo getokkel voorbij en heeft dat even mijn aandacht. Het ebt net zo snel weer weg en het zwaarmoedige houdt de rest van de plaat aan. Nogmaals, ik begrijp dat dit soort depri muziek bij sommige luisteraars goed in de smaak valt, maar niet voor mij.

Dat maakt uiteindelijk Sweet As You helemaal geen slecht album. Het heeft zo zijn momenten en het eerder genoemde Try Love blijft je nog lang naneuriën. Maar behalve dat vind ik het allemaal niet extreem bijzonder. Al hoor ik wel de kwaliteiten van John Aulabaugh als singer / songwriter. Besluit hij voor een volgende plaat wat meer vrolijkheid in zijn muziek te verwerken wil ik het graag nog eens proberen. Maar voor nu zal ik Sweet As You niet zo snel meer weer opzetten. Jammer, maar gaat voor een volgende ronde in de herkansing.

Uitgebracht door AMI Productions