The Waymores – Greener Pastures

The Waymores - Greener Pastures album cover

The Waymore Outlaws, of voorheen The Waylors, waren de begeleidingsband van country legende Waylon Jennings. In de jaren zeventig maakten ze furore met hun outlaw country. De band bestaat nog steeds en treedt actief op in de Verenigde Staten. Geïnspireerd op deze band zijn The Waymores, een getrouwd stel genaamd Willie Heath Neal en Kira Annalise. Ze hebben een nieuw album, Greener Pastures.

Ik vind het best gedurfd om zo’n bandnaam te kiezen. Waarschijnlijk zullen de echte The Waymores hun goedkeuring hebben gegeven. En om het Waylon Jennings plaatje nog extra te versterken hebben Willie en Kira op Greener Pastures een Waylon liedje gezet, Under Your Spell Again. Dat nummer verscheen op het album Ladies Love Outlaws, naar mijn mening een van de betere Waylon platen.

Gelukkig maken The Waymores met Greener Pastures het wel helemaal waar. Ze houden de naam van country muziek hoog en weten met tien liedjes dé perfecte honky tonk plaat te produceren. Dit is typisch country muziek gemaakt voor de Amerikaanse honky tonks, bars en cafés. Zo authentiek, echt en oprecht als het maar zijn kan.

Greener Pastures doet alles wat je van een goede honky tonk country plaat mag verwachten. Zo wordt er intensief gebruik gemaakt van pedal steels, heerlijk om dit instrument in veelvoud te horen. Maar ook drums en gitaren stralen op deze plaat en versterken het Amerikaanse honky tonk gevoel. De country fanaat zit met The Waymores en deze plaat helemaal goed.

Willie en Kira zijn dus getrouwd en bewegen zich al een tijdje door het Amerikaanse muzikale landschap. Ze geven ontzettend veel shows in het jaar en verdienen er inmiddels een aardig centje mee. In ieder geval genoeg van om te leven, door te gaan met hun optredens en nieuwe muziek te produceren. Zo dicht op elkaar zitten kan relatieproblemen geven, maar daar heeft dit stel geen problemen mee. De passie voor muziek heerst.

The Waymores zullen niet heel groot worden en dat is iets wat ze denk ook niet willen. Het is genoeg om er leuk mee te verdienen en mensen te entertainen. Willie en Kira zijn gemaakt om samen op tour te gaan, muziek te maken en een mooie tijd te beleven. Greener Pastures is een uitstekende toevoeging aan het oeuvre en ze hebben sterk nieuw materiaal om te laten horen aan hun publiek. Betere honky tonk country ga je dit jaar niet krijgen.