Hailey Whitters – Raised

Hailey Whitters - Raised album cover

Na jaren zwoegen kreeg Hailey Whitters met haar album The Dream uit 2020 het gedroomde succes. Nashville is geen makkelijke plaats om het te maken in de Amerikaanse muziek industrie, maar wel dé plaats. Music City biedt veel kansen en niet iedereen redt het. Hailey Whitters is een volhouder en dat betaalt zich op geweldige wijze uit. Raised is haar derde plaat en volgt twee jaar na haar doorbraak album The Dream.

En ik kan begrijpen dat de druk voor Hailey Whitters behoorlijk hoog ligt. Het is hard werken om naar de top te komen, maar het is nog harder werken om daar te blijven. Gelukkig is Raised net zoals The Dream wederom een pareltje. Het is zo’n album die je keer op keer wilt opzetten. Al vanaf de eerste keer luisteren ben ik er heilig van overtuigd dat Raised awards gaat winnen, veel awards.

Het mooie van Hailey Whitters is dat ze haar roots niet vergeet. Met een titelnaam als Raised vertelt ze op dit album mooie verhalen over haar jeugdige herinneringen. Het is echt zo’n picture perfect plaatje hoe Amerikaanse jongeren hun jeugd doorbrengen. Vooral veel plezier maken, zoveel mogelijk ervaringen opdoen en uiteindelijk de wijde wereld intrekken om er vervolgens achter te komen dat de tienerjaren nog helemaal niet zo slecht waren.

Als we het toch over roots hebben. Hailey Whitters vergeet ook haar country roots niet. Zo hoorde je haar vorig jaar op Welcome to Countryland van Texas country band Flatland Cavalry en heeft ze voor dit album country rockers American Aquarium gevraagd om een nummertje mee te doen. En als je dan ook nog eens Hank en Audrey Williams verwerkt in je teksten dan zijn de roots wel duidelijk.

Elk nummer op Raised is raak. Dat gebeurt voor mij persoonlijk niet vaak, maar de afgelopen dagen heb ik enorm genoten van deze plaat. Het is en blijft nog steeds mainstream country met hier en daar wat klassieke country accenten, maar hoe Hailey Whitters de muziek op Raised weet te produceren komt heel natuurlijk en authentiek over.

Dat maakt Raised de gedroomde opvolger van The Dream. Zoals gezegd zal de druk hoog zijn geweest voor Hailey Whitters, maar met deze druk gaat ze makkelijk om. Dit album is alles wat je van een goede mainstream country plaat mag verwachten. Ik zie een Maren Morris nog niet zo snel dit niveau halen. Ja, het heeft voor Hailey Whitters veel moeite gekost om aan de top te komen en met Raised maakt ze op zeer sterke wijze duidelijk dat ze daar blijft en de komende jaren niet meer weggaat.

Uitgebracht door Pigasus Records / Big Loud Records / Songs & Daughters