Ian Noe – River Fools & Mountain Saints

Ian Noe - River Fools & Mountain Saints album cover

De meest veelbelovende singer / songwriter in het Americana genre is zonder twijfel Ian Noe. Deze man wist veel indruk te maken met zijn debuut Between the Country uit 2019 en het was voor velen Americana liefhebbers wachten op het altijd tweede moeilijke album. Dit jaar is het zover en brengt Ian Noe 12 gloednieuwe liedjes uit en maakt hij de hoge verwachtingen helemaal waar.

Debuutplaat Between the Country liet drie jaar geleden al heel goed horen wat Ian Noe in huis had. Een mooie collectie muziek die nog het meest deed denken aan grote artiesten zoals Bob Dylan, John Prine en Creedence Clearwate Revival. En ook op nieuwe plaat River Fools & Mountain Saints zijn dit soort artiesten duidelijk terug te horen.

En daar mag Ian Noe best trots op zijn. Met een debuut zoals Between the Country en een vervolg zoals River Fools & Mountain Saints is het een kwestie van tijd voor een grote doorbraak bij mainstream. Het liefst had ik Ian Noe nog wat kleiner gezien, maar kwaliteit zoals hij uitbrengt vraagt simpelweg om een groter publiek. Het is prachtig wat deze jonge artiest weet klaar te spelen en het is ook op dit album weer volop genieten.

De insteek qua teksten van River Fools & Mountain Saints is heel duidelijk. Ian Noe zingt zijn ervaringen over de plekken waar hij in is opgegroeid. Dan gaat het voornamelijk over de Appalachen gebergten in het oosten van de Verenigde Staten. Je hoort aan de tekst dat Ian Noe wat te vertellen heeft en doet dat op een hele fijne manier. Je leeft mee met de verhalen en alles wat daarbij komt kijken,

Maar met name de muzikale inkleuring interesseert mij het meest. Ian Noe weet in zijn muziek een bepaalde soberheid te brengen waar ik erg over te spreken ben. Een nummer zoals Appalachia Haze is zeer indringend en voel je tot op het bot. En een nummer zoals Burning Down the Prairie is weer een echte country rocker dat doet terug denken aan de hoogtijdagen van CCR.

Het is duidelijk waar dit album omdraait en dat zijn de bergen. Soms vallen teksten mij op en de mate hoeveel keer een woord terugkomt. Bij River Fools & Mountain Saints is dat duidelijk het woord “mountain”. Ik vind als je dit album moet samenvatten in één woord dan komt je goed uit bij dit woord. Ian Noe weet rondom dit woord prachtige verhalen te vertellen en op een uitstekende Americana wijze de muziek in te kleuren.

Ian Noe staat nog maar aan het begin van zijn muzikale carrière, maar met River Fools & Mountain Saints bewijst hij dat hij meteen tot een van de hedendaagse voorvechters van het genre staat. Dit is een fantastische toevoeging aan het Americana genre en een grote aanwinst. Luister en oordeel zelf en je zult begrijpen wat ik bedoel.

Uitgebracht door Thirty Tigers