Randall King – Shot Glass

Randall King - Shot Glass album cover

Soms breken er artiesten door in Nashville met een groot pak aan authenticiteit. Een bepaalde authenticiteit die je alleen maar terug hoor bij country legendes zoals Merle Haggard, George Strait en Alan Jackson. Het lijkt erop dat de grote platenlabels uit Nashville niet blind zijn voor echte country muziek. Laatste wapenfeit van zo’n grote platenlabel is Randall King.

Dat Randall King (Texas) al als veelbelovend werd gezien de laatste jaren kwam door zijn titelloze album uit 2018. Veel muziek critici en fans waren vol enthousiasme over deze plaat. Het bezorgde voor Randall King een platencontract in Nashville. Om precies te zijn Warner Music Nashville. Er werd in 2020 geteased met een korte EP, maar dit jaar begint het pas echt voor Randall King.

Shot Glass is zijn “major label debut” en alle verwachtingen worden op een grootste manier waargemaakt. Randall King zorgt met deze plaat ervoor dat hij zich mag melden aan de top van hedendaagse country muziek. Artiesten zoals Jon Pardi en Hailey Whitters zijn daar al gearriveerd en Randall King mag zich aan dit rijtje toevoegen.

En om heel eerlijk te zijn ben ik daar best wel blij mee. Het is mooi om te zien dat grote platenlabels zich niet alleen focussen op de fastfood bro country rap muziek. Ja, daar is een grote markt voor, maar het is ook duidelijk dat er een markt is voor authentieke country. Country dat doet terugdenken aan de vorige eeuw toen de muziek nog met liefde, passie en veel enthousiasme werd geproduceerd.

Op Shot Glass hoor je country muziek zoals country muziek hoort te zijn. Het heeft een wisselend palet van uptempo honky tonk nummers afgewisseld met prachtige ballads. De kracht van Randall King zit hem voornamelijk in zijn stem. Perfect geschikt voor country en vergelijkbaar met een George Strait en Alan Jackson. Randall King voegt zich met deze plaat toe aan de moderne neo-traditionalisten.

Voor wie country muziek een warm hart toedraagt en niet al teveel zoete mainstream country consumeert heeft met Randall King goud in handen. De druk voor King zal hoog zijn geweest om deze plaat uit te brengen, maar hij gaat afgaande op de plaat heel makkelijk met deze druk om. Eindelijk weer een moderne country artiest die zijn roots niet vergeet. Het is duidelijk dat een platenlabel als Warner Music Nashville de balans zoekt naar wat ze allemaal uitbrengen en met Randall King geeft het de perfect invulling als het aankomt op classic country muziek. Hier gaan we in de toekomst nog heel veel van horen.

Uitgebracht door Warner Music Nashville